Baran Bozdağ
Papua Yeni Gine'deki insanlar üzerinde yapılan en geniş kapsamlı genetik çalışmaya göre, ülkedeki gruplar birbirlerinden genetik olarak oldukça yüksek oranda farklılık gösteriyor. Wellcome Trust Sanger Institute, University of Oxford ve Papua New Guinea Institute of Medical Research'ten bilim insanları, Avrupa ve Asya'dan gelen insanların son 50.000 yılın büyük bir çoğunluğunda genetik olarak bağımsızlığını koruduğunu ve hatta ülkenin dağlık arazilerinde yaşayan insanların bugün dahi genetik olarak izole olduğunu açığa çıkardı.

Science'ta yayımlanan makaleye göre, araştırmada aynı zamanda ziraat ve ekme biçmenin de nasıl geliştiği, Bronz ve Demir gibi çağların kültürel doğalarının insan topluluklarının genetiğini nasıl etkilemiş olabileceği de incelendi. Pasifik okyanusunun güneybatısındaki Papua Yeni Gine, insanların Afrika dışındaki varlığına dair en eski arkeolojik kanıtları da barındıran, büyük çoğunlukla  batı etkisinden kendisini kurtarmış ve antropologlar, paleontologlar ve arkeologlar için oldukça revaçta olan bir ülke olarak tanımlanabilir.

Bilinen yaklaşık 850 yerel dil ile, Dünya üzerindeki dillerin yüzde 10'unu bünyesinde barındıran Papua Yeni Gine, aynı zamanda dünyanın en  fazla dil çeşitliliğine sahip ülkesi. Bu anlamda, hem linguistik hem de kültürel çeşitliliğin, genetik olarak da kendini gösterme ihtimali üzerine çalışan araştırmacılar, 85 ayrı dil grubundan toplamda 381 Papua Yeni Gine'li insanın genomlarını analiz etti. Bir milyondan daha fazla genetik pozisyonu her birey için değerlendiren bilim insanları, bu pozisyonlara göre farklılık ve benzerlikler üzerinde çalıştı. İncelemenin sonucunda, farklı dilleri konuşan insan gruplarının birbirlerinden genetik olarak da ayrıldığı görüldü.

Araştırmacılara göre, Papua Yeni Gine'deki tüm popülasyonun genetik farklılığı, tüm Avrupa ve Doğu Asya'daki popülasyonlar arasındaki farktan çok daha güçlü. Araştırmanın ikinci yazarı Stephen J. Oppenheimer'a göre, dağlık yüksek alanlarda yaşayan insan grupları, daha düzlük ve alçak yerlerde yaşayan insan gruplarından direkt farklılıklar gösterdiğini belirtiyor. Avrupa ve Asya'daki insan evrimi özellikle son 10.000 yıl içerisinde ziraatin gelişiminden büyük oranda etkilenmiş ve avcı-toplayıcı yaşam sitili ve fizyolojisi artık küçük köylerin kurulması ile farklı bir yöne doğru çevrilmiştir. Bu da, insan popülasyonlarının genetik olarak daha homojen bir yapıya sahip olmasına neden olmuştur.

Papua Yeni Gine'deki insan popülasyonları için de yaklaşık aynı dönemde başlayan zirai dönem ise, bahsi geçen şekilde bir homojenizasyona sebep olmamış görünüyır. Avrupa ve Asya'daki diğer tarihi süreçler ise Papua Yeni Gine'deki popülasyonların genetik yapılarını belirleyen temel faktörlerden görülüyor.

Papua Yeni Gine'deki insanların Dünya'nın geri kalanındaki insanlardan farklı bir şekilde evrilerek tamamen ayrık bir genetiğe sahip olduğu ve bunun son 50.000 yılın büyük çoğunluğunda vuku bulduğu artık biliniyor.

Makale Referans: Anders Bergström, Stephen J. Oppenheimer, Alexander J. Mentzer, Kathryn Auckland, Kathryn Robson, Robert Attenborough, Michael P. Alpers, George Koki, William Pomat, Peter Siba, Yali Xue, Manjinder S. Sandhu, Chris Tyler-Smith. A Neolithic expansion, but strong genetic structure, in the independent history of New Guinea. Science, 2017; 357 (6356): 1160 DOI: 10.1126/science.aan3842