Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Şu anda yaşayan insanların genom haritaları kullanılarak yapılan bir araştırmada, Afrika’dan Avustralasya’ya göç sırasında, antik insan atalarının bilinmeyen bir insanımsı tür ile çiftleştiği öne sürülüyor.

Genom analizleri aynı zamanda, daha önceki araştırmalarda, tek bir Afrika dışına göç olayı sonucu Asya-Pasifik bölgesinde çoğalmış bütün popülasyonların kökenlerinin aynı olduğunun bulunması yerine, Afrika kökenli modern insanların Asya’da iki dalga halinde çoğaldıklarının bulgularına erişilmiş olmasını da sorguluyor.

Modern insanlar Afrika’dan ilk olarak yaklaşık 60,000 yıl önce ayrıldılar ve bir kısmı Avrupa’ya doğru ilerlerken diğer bir kısmı Asya-Pasifik bölgesine göç etti.

Bugün yaşayan insanların genomları üzerinde yapılan daha önceki araştırmalar, Asya-Pasifik bölgesindeki insanların, bu bölgede bulunan iki insanımsı tür ile çiftleştiğini gösteriyordu- Neandertaller ve Denisovanlar.

Gizemli Ata

Fakat İspanya’da bulunan Popeu Fabra University’den Jaume Bertranpetit ve çalışma arkadaşları, Avustralya yerlileri, Papualılar ve Hindistan yakınlarındaki Andaman Adaları’ndan insanların genomlarını analiz ettiklerinde,  daha önce belirlenmiş insanımsı türlerin hiçbirisi ile uyuşma göstermeyen DNA bölümleri buldular.

Bu DNA dizileri, şu anda Avrupa’da yaşayan ya da Asya’nın doğusunda yaşayan insanların hiçbirisinde bulunmuyordu. Araştırmacıların önermesine göre; gizemli DNA bölümlerine rastlanan insanların ataları, Güney Asya’da ya da Pasifik bölgesinde şu ana kadar henüz tanımlanamamış bir insan türü ile karşılaşıp çiftleşmiş olabilirler. Bu sebeple bu ataların genetik miraslarına da, şu anda o bölgede yaşayan popülasyonlarda rastlanıyor olabilir.

Bertranpetit’e göre; tanımlanamamış insan türü Homo erectus olabilir. Homo erectus’ların, vücut boyutları olarak bu günkü insanlara benzeyen ilk insanımsı tür olduğuna inanılıyor. Ayrıca Afrika’dan ilk ayrıldığı düşünülen tür de Homo erectus.

Fosil kayıtları, H. erectus’un  yaklaşık 1.8 milyon ila 33.000 yıl öncesine kadar Asya’da bulunduğunu gösteriyor. Bundan dolayı, varlıklarının sonlarına doğru modern insanlarla karşılaşmış olma ihtimalleri var.

Bertranpetit’e göre; ‘’Fakat herhangi bir doğrudan kanıtımız bulunmuyor.’’ Doğrulama yapılması için, H. erectus kalıntılarından çıkartılmış DNA ile Avustralasya popülasyonlarının DNA’larının karşılaştırılması gerekiyor. University of Adelaide’den Alan Cooper’a göre; ne yazık ki, böylesi bir karşılaştırmanın yapılabilmesi için gerekli olacak yeterli genomik veriyi barındıran bir fosil henüz bulunamadı. ‘’Yeteri kadar iyi korunmuş bir iskelet bulana kadar, Denisovanlarda yaptığımız gibi bütün bir genomu oluşturmayı başaramayacağız.’’

Denisovan genomu, Sibirya’da bir mağarada çok iyi korunmuş şekilde bulunan parmak kemiği sayesinde çıkartılabilmişti. Fakat bu tarz bulgulara, özellikle Asya’nın sıcak iklimi içerisinde oldukça nadir rastlanabilir. Yani Asya’da bu kadar iyi korunmuş başka bir fosile rastlamamız mümkün olmayabilir.

Cooper’a göre; hikayeyi daha ilginç yapan şey ise, bilinmeyen birden fazla insanımsı türün bu gizemli DNA parçasına katkı yapmış olabilme ihtimali. Asya, aynı zamanda birçok farklı grubun bir arada yaşadığı bir kabus senaryosu gibi düşünülebilir. Çünkü Asya’da, Avrupa’dakinden çok daha fazla insanımsı form bir arada bulunuyordu.

İlgili Makale: Nature Genetics, DOI: 10.1038/ng.3621