En Yaşlı Boynuzlu Dinozor Bulundu

Görsel Kredi ve Hakları : Brian Engh,  Raymond M. Alf Museum of Paleontology; CC-BY Bilimciler, Kuzey Amerika’da bulunmuş olan Erken Kretase Dönemi’ne ait ilk boynuzlu dinozor türünü isiml..

Bilimciler, Kuzey Amerika’da bulunmuş olan Erken Kretase Dönemi’ne ait ilk boynuzlu dinozor türünü isimlendirdi.Erken Kretase’ye ait kısıtlı boynuzlu dinozor – neoseratopsiyan-  fosilleri, bilimcilerin bu türlere ait erken evrim dönemini açıklamasını da zorlaştırıyor. 10 Aralık’ta yayımlanan PLOS ONE dergisinde bilgilerimize sunulan bu çalışma Raymond M.Alf Paleontoloji Müzesi yöneticisi Andrew Farke ve arkadaşları tarafından gerçekleştirildi.

Çalışmanın yaratıcıları, Montana’da bir dinozor kafatası keşfetti ve tür özelliklerine kadar incelemeyi başardı.Bu kafatası tam olarak Kuzey Amerika’lı Erken Kretase Dönemi’nin ilk boynuzlu dinozorlarını temsil etmekteydi. Bu pek de sevimli olmayan yaratığın adını Aquilops americanus  koydular. Neoseratopsiyan özelliklerini tanımlayıcı bir şekilde gösteren ve Asya’da bulunan benzer türlerle yakından akraba olan bir tür bu. Kafatası nispeten küçük, – 84 milimetre – ve bir kaç özellikle diğerlerinden ayrılıyor. Bu özellikler, burunsal ve son derece sert bir kemik kanca yapısının bulunması ve uzun ve keskin bir şekilde kıvrılan yanak kemiği olarak kendini gösteriyor. Tahminlere göre bu tür yaşarken yaklaşık bir karga boyutlarındaydı.

Neoseratopsiyan fosil kayıtları ile birleşen bu buluş, araştırmacıların Erken Kretase Dönemi’nin sonundaki Asya ve Kuzey Amerika arası göç olayı ve Kretase dönemindeki diğer göçler zinciri fikrini desteklemelerine olanak sağlamıştır. Ancak, bu olayların zamanlaması ve modunu daha iyi anlayabilmek için ek bilimsel çalışmalar gerekmekte.

Akiloplar, adını Kuzey Amerika’dan alan en yaşlı boynuzlu dinozorlardan yaklaşık 20 milyon yıl önce yaşamıştı. Buna rağmen, Kuzey Amerika’daki hayvanlardan daha çok Asyalı hayvanlara benzemesi ise çalışma sonuçlarının en şaşırtıcı ve ilgi çekici tarafı.

Referans  :   Andrew A. Farke, W. Desmond Maxwell, Richard L. Cifelli, Mathew J. Wedel. A Ceratopsian Dinosaur from the Lower Cretaceous of Western North America, and the Biogeography of Neoceratopsia. PLoS ONE, 2014; 9 (12): e112055 DOI:10.1371/journal.pone.0112055