Baran Bozdağ

The Australian National University (ANU) arkeologları Doğu Timor'da (Hint Okyanusu'nun Pasifik ile birleştiği yerde bulunan adanın Portekiz kolonisi olan doğu kısmı) yedi dev sıçan türüne ait fosilleri keşfetti. Fosillerin en büyüğü modern sıçanların yaklaşık 10 katı büyüklüğe sahip.

ANU School of Culture, History and Language (aynı üniversitenin Tarih, Kültür ve Dil Fakültesi)'nden Dr. Julien Louys, var olmuş en büyük sıçanların keşfedildiğini açıkladı.

Mega-fauna olarak bildiğimiz gruba dahil olan bu hayvanların en büyüğü küçük bir köpek boyutlarında ve yaklaşık beş kilogram ağırlığa sahipti. Sadece bir kaşılaştırma olması açısından şu bilgiyi vermekte fayda var; günümüz sıçanlarının en irileri (kayıt dışı istisnalar dışında) 500 gr civarında veya daha az ağırlığa ulaşabilmektedir.

Eski insanların Güneydoğu Asya'ya doğru yaptıkları göçün incelendiği 'From Sunda to Sahul' projesinin bir parçası olan çalışma, şimdi de araştırmacıların bu sıçanların ne şekilde ölerek soylarının tükendiklerini araştırmalarına sebep oluyor.

Dr Louys, Doğu Timor'a ulaşmış ilk insanlara ait kanıtların 46,000 yıl öncesine dayandığını ve bu sıçan türleri ile binlerce yıl yaşamış olduklarını belirtiyor.

Hatta bulunan sıçan kemiklerinin üzerindeki yanık ve kesik izleri, o dönemde bu coğrafyada yaşayan insanların sıçanları yediklerine de işaret ediyor.

İlginç olan şey ise insanların ve sıçanların yaklaşık 1000 yıl önceye kadar birlikte yaşamayı başarmış olmaları. Sıçanların yok olmalarının ardında yatan sebep ise, metal araç gereçlerin bu bölgeye girmesi ile insanların 'ormanların daha büyük bir kısmını' yok etmiş olmaları olarak düşünülüyor.

Araştırmanın ilerleyen fazlarındaki hedef, insanların bölgeye girdikleri andan itibaren ekosisteme ne gibi etkilerde bulunduklarını keşfetmek olacak. Belki buradan elde edilen bilgiler, doğaya 'nasıl davranmamamız gerektiği' noktasında bir şeyler öğretebilir bizlere.

Araştırma ekibi, bilinen zamandan daha önce de bu coğrafyaya insanların gelip gelmediklerini / insanlar bölgeye gelmeden önce bölgede hangi canlıların dominant olduğu veya kimlerin olduğu gibi sorunları da çözümlemeyi hedefliyor. Çünkü eğer bu tespit edilirse, insanların bölgede sebep oldukları değişimler ve etkiler de daha kolay anlaşılabilecektir.

Araştımanın bulguları yine Dr Louys tarafından Society of Vertebrate Palaeontology (Omurgalı Paleontolojisi Topluluğu) Toplantıları'nda Teksas'da sunuldu.

Kaynak : Australian National University. "Rat fossils of largest rat that ever existed." ScienceDaily. ScienceDaily, 6 November 2015. <www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151106113858.htm>.