Baran Bozdağ

Görsel : ESA/DLR/FU BERLIN

Güneş çevresinde bir yörüngede dönmekte olan gezegenler arasında Güneş'e yakın olanlar arasında bulunan ancak Dünya ile karşılaştırıldığında  Güneş'e Dünya'dan 80 milyon kilometre daha uzakta olan Mars gezegeninin neredeyse donmuş halde bulunacağını tahmin edebiliriz.

Ampirik bir varsayım gibi görünse de bu kısmen doğru, çünkü her yıl Dünya'nın eliptik bir yörüngede dönüyor olmasından dolayı kış ayları sıcaklıkların ne seviyeye düştüğünü tecrübe ediyoruz. Bu bağlamda Mars gezegeninin Dünya'nın sahip olduğundan çok daha yüksek oranda buz kütlelerine sahip olacağını da kestirebiliyoruz.

Bilim insanları için ise hem güney hem de kuzey yarımküresini buzul kemerlerinin çevrelediği Mars'ın ne miktarda buz kütlesi içerdiği bir merak konusuydu. Belli ölçümler dahilinde artık bu konuda da bir fikir sahibiyiz. Buzulların büyüklüğü ile ilgili Niels Bohr Enstitüsü bu hafta Geophysical Research Letters'da bir araştırma yayımladı.

Radar ölçümleri ve buz yüzdürme modelinden yararlanarak, araştırmacılar 150 milyar metreküpten daha fazla buzun, toz kaplı buzulların içinde saklandığını hesapladılar. Bu buz kütlesi Mars'ın tüm yüzeyini 1 metre kalınlığında buz ile kaplayabilecek kadar büyük demektir. Bu veriler ise buzulların, Mars'ın en büyük su kaynağı olduğunun bir göstergesi olarak değerlendirildi.

Referans: ScienceMag, Mars glaciers harbor 150 billion cubic meters of ice , <http://news.sciencemag.org/sifter/2015/04/mars-glaciers-harbor-150-billion-cubic-meters-of-ice >