Baran Bozdağ
Sonunda Güneş sistemindeki en büyük asteroid olan Ceres'in yakın çekim fotoğrafları çekilmeye başlandı. NASA'nın, uzay aracı Dawn noktaya Mart ayında vardı ve şu an artık asteroidin 4.400 kilometre uzağından fotoğraflar çekip göndermeye başladı. Görüntülere kraterler ve dağlar girmeye başladı Ancak Ceres'in yüzeyinde benekler oluşturan parlak noktalar bu kürenin en büyük gizemi olarak kalmaya devam ediyor.

yeni-fotograflarla-ceresin-etkileyici-jeolojisi1-bilimfilicom

Kışkırtıcı Bir Puzzle

Ceres'in merkezinde bulunan 90 kilometre çapında geniş bir kraterin içinde 9 kilometre çapındaki parlak bir noktaya eşlik eden daha küçük bir yansıma yapan noktalar kümesi bulunuyor. Bu noktalar buz, tuz veya başka parlak bir metalden oluşmuş olabilir. Uzay aracının üzerindeki nötron dedektöründen elde edilen veriler yeteri kadar biriktiğinde bu soruya cevap üretebilecek. Teknik olarak cüce gezegen sayılan Ceres; tahminlere göre bünyesinde dörtte bir oranında su bulunduruyor. Güneş sistemindeki diğer cisimler de - örneğin Jüpiter'in uyduları Ganymede ve Callisto gibi - buz ile dolu krater yükseltilerine sahip.

yeni-fotograflarla-ceresin-etkileyici-jeolojisi2-bilimfilicom

Görkemli Zirve

Görselin orta sağında görülen tepe 5 kilometre yüksekliğe sahip ve bu özelliği ile asteroidin yüzeyindeki dikkat çekmeyen diğer noktalardan ayırıyor. Laurel, Maryland'deki Johns Hopkins University Uygulamalı Fizik Laboratuarı'nda gezegen bilimcisi olarak görev yapan Andrew Rivkin bu zirveyi 'çılgın' olarak nitelendirdi . Güneş sistemindeki başka yerlerde, dağlar jeolojik olarak aktif alanlar ve kırık yer şekillerinin olduğu alanlarla bağıntılıdır.

yeni-fotograflarla-ceresin-etkileyici-jeolojisi3-bilimfilicom

Derin Etki

Yukarıdaki görselde sol altta görülen büyük etki krateri, Ceres'in güney yarım küresinde bulunuyor. Buradan yapılan çıkarımlara göre asteroide çarpmış olan ve geriye bir seri kompleks çatlaklar ve çökeltiler bırakmış olan bir cismin bu oluşumlara sebep olduğu düşünülüyor. Solunda iki adet yarı-kıvrımlı birbirine paralel olan ve nedeni hala bilinmeyen çöküntüler bulunuyor. Görevdeki bilimciler tarafından Ceres'in, Dawn uzay aracının  2011–2012'de ziyaret ettiği Vesta asteroidinden daha hareketli bir jeolojiye sahip olduğu düşünülüyor .

yeni-fotograflarla-ceresin-etkileyici-jeolojisi4-bilimfilicom

Yaklaşıp Renk Katmak

Ceres ciddi bir karanlığa gömülü ancak Dawn üzerindeki renkli kameralar yukarıdaki kraterli bölgenin yakın renklendirilmiş görüntülerini yakalamayı başardı. Ortadaki fotoğraf yüzeyin gerçek renginde mevcut karanlığı gösteriyor. Üstte siyah beyaz düzende, kraterlerdeki kontrastı anlamak üzere ayarlanmış fotoğraf bulunuyor. Altta kızılötesine yakın ışıklarda düzenlenmiş sıcaklık soğukluk farkını, parlak alanlar daha sıcak olmak üzere , gösteren görsel bulunuyor.

yeni-fotograflarla-ceresin-etkileyici-jeolojisi-bilimfilicom-1