Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Su, katısının öz kütlesi sıvısınınkinden az olan nadir bileşiklerden biridir. Tabii ki bunun bir sebebi olarak, katısı sıvısının üzerinde yüzer. Fakat bu bütün buzlar için geçerli değildir. Araştırmacılar suyun, en düşük öz kütlesinin olduğu yeni bir faz bulduklarını açıkladılar.

Bu faz buz XVI olarak adlandırılıyor ve bu güne kadar keşfedilmiş, buzun 17. fazı olma özelliğini taşıyor.

Kafes benzeri yapıya sahip olan buzu fazında, buz diğer molekülleri yakalayabiliyor.

Suyun kafesli yapısı diğer bir adıyla clathrate yapısı, yüksek miktarlardaki metan gazını okyanusların derinliklerinde muhafaza etmesiyle biliniyor.

Nature dergisinde yayınlanan makalede ise, Göttingen Üniversitesinden bilim insanları, clathrate yapısının ilk defa boş halini ürettiklerini duyurdular. Bu buz molekülünün etrafında taşıdığı diğer moleküllerden ayrılmış hali. Gelecekle ilgili düşünceler tamamiyle varsayımsal olsa da, gaz hidratlarının kimyasını daha iyi anlamak için, boş clathrate yapısı hayati bir önem taşıyor. Bu yapı üzerine yapılacak araştırmalar daha sonrasında düşük sıcaklıktaki yerlerde borulardaki gaz ve yağ akışının kolaylaştırılması için kullanılabilir. Hatta okyanus derinliklerindeki clathrate yapılarının muhafaza ettiği doğal gazın da kullanımı gelecekte mümkün olabilir.

Referans:

Andrzej Falenty, Thomas C. Hansen, Werner F. Kuhs. Formation and properties of ice XVI obtained by emptying a type sII clathrate hydrate. Nature, 2014; 516 (7530): 231 DOI: 10.1038/nature14014