Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
Cornell Üniversitesi'nden bir grup araştırmacı, Satürn'ün uydularından biri olan Titan'da prebiyotik (yaşamın ortaya çıkmasına olanak sağlayacak ortamı hazırlayan) tepkimelerin gerçekleşiyor olabileceğini gösteren bir simülasyon geliştirdi. Böylece, suyun devreye girebilmesi için fazla soğuk olan bir yerde de yaşamın evrilmesinin mümkün olduğu görüldü. Ekip, Proceedings of the National Academy of Sciences dergisinde yayımlanan makalelerinde bu simülasyonu, Huygens uzay sondasının Ay yüzeyinde polimin gibi polimerlerin çoktan gelişmiş olabileceği keşfine yanıt olarak geliştirdiklerini belirtiyor.

Bilimciler diğer gezgegenlerde yaşam arayışını sürdürürken, bunun sadece Goldilocks Bölgesi olarak da adlandırılan yaşanabilir bölgede olmak zorunda olmadığına her geçen biraz daha ikna oluyor. Bir gezegenin Goldilock gezegeni olması için yıldızından doğru uzaklıkta olması ve su içermesi gerekiyor. Ancak geçtiğimiz günlerde elde edilen bulgular, bazı kimyasal tepkimelerin susuz varolabilecek yaşam biçimlerinin ortaya çıkmasını sağlayabileceğine işaret ediyor. Dolayısıyla "yaşanabilir bölge" olarak adlandırılan alanların dışında da yaşama rastlanabilme olasılığı doğuyor.

Titan Yüzeyinde Hidrojen Siyanid Var

Araştırmacıların düşüncesine göre, böyle yerlerde yaşamın ortaya çıkması için bir tür aktivitenin meydana geliyor olması gerekli. Titan'a bu denli odaklanılmasının nedeni de, güneş sisteminde sıvı hareketine bağlı olarak yağmura ve erozyona sahne olan Dünya'dan başka tek gök cisminin o olmasından kaynaklanıyor. Ancak bu uyduda, su döngüsü yerine metan döngüsü var. Titan'da su da bulunuyor ama yerin çok derinliklerine hapsolmuş durumda ve uydu zaten suyun yaratacağı herhangi bir etkiyi destekleyemeyecek ölçüde soğuk. Huygens sondasının gönderdiği verileri inceleyen bilimcileri umutlandıran ise Titan'ın yüzeyindeki çökeltilerde hidrojen siyanid (HCN) görülmesi. H.siyanid, metan ve etan yağmurları ile atmosferden yüzeye iniyor.

Hidrojen siyanidin kimyasının, yaşamın kökeni sorusunun merkezinde olduğu düşünülüyor. Cassini-Huygens uçuşu tarafından Satürn'ün uydusu Titan'ın atmosferinden ve yüzeyinden alınan ölçümlerdeki uyumsuzluklar, HCN bazlı polimerlerin, atmosferik kimyasal ürünler tarafından yüzeyde oluşturulmuş olabileceğine işaret ediyor. Bu da Titan'ı prebiyotik kimyanın potansiyel dünyadışı biçimlerinin araştırılması açısından değerli bir "doğal laboratuvar" durumuna getiriyor.

Cornell ekibini simülasyon geliştirmeye sevk eden de bu moleküllerin bulunması olmuş. Ekip, polimin (pI) gibi polimerlerin oluşumuna götürecek tepkimelerin gerçekleşmesine zemin hazırlayıp hazırlayamayacaklarını anlamak isteyerek, söz konusu modeli geliştirmiş. Polimin benzeri polimerlerin, bir yaşam formunun ortaya çıkmasına yol açabilecek prebiyotik tepkimelere olanak sağladığı biliniyor. Yaptıkları simülasyon sonucunda araştırmacılar bu tip tepkimelerin mümkün olduğunu ve oluşabilecek yapıların Titan yüzeyinde bulunan dalgaboylarındaki ışığı emebileceklerini belirtiyorlar. Böylece, amino asitler ve nükleik asitler (yani proteinler ve DNA) gibi organik malzemelerin ortaya çıkmasını sağlayacak öncül molekülleri oluşturacak tepkimelerin gerçekleşebileceğini ifade ediyorlar.

Kaynak: Phys.org, "Simulation suggests non-water based life could exist on Saturn's moon Titan"