Baran Bozdağ
Kanser hastalarının çoğu, muhtemelen bir kaç yıl içinde tekrarlayacak bir tedaviden sağ çıkabiliyor. Yeniden oluşma ve tümör yayılması (metastaz), çoğunlukla bilinen konvansiyonel kanser ilaçları ile hedeflenmesi ve öldürmesi çok zor olan kanser kök hücreleri aracılığıyla gerçekleşiyor.

Fakat şimdi, ACS Nano dergisinde yayımlanan bir çalışma ile, araştırmacılar kanser ilacını direk bu dayanıklı kök hücreleri hedefleyerek, doğru yere (kanser kök hücrelerine) iletebilecek nanoparçacıklar dizayn ettiklerini duyurdu. Nanoparçacık tedavisinin, farelerde ilacın tek başına uygulandığından çok daha yüksek oranlı bir tedavi sağladığı da araştırmanın sonuçları arasında açıklandı.

Anti-kancer ilaçları çoğunlukla tümörleri küçültüp, büzüştürse de, kanser kök hücrelerini öldüremiyor. Kanser kök hücreleri tümörlerin çok çok küçük bir kısmını oluşturuyor, ancak ilaç dirençleri, sağlıklı ve diri kalmalarına sebep olan en büyük etken. Bu nedenden ötürü, tedavi ile küçülmüş büzüşmüş bir tümörün bile kısa zamanda yeniden büyümesini ve hatta metastaz yolu ile vücuda yayılmasına sebep oluyorlar.

Araştırma ekibi ise nanoparçacıklar dizayn ederek ilaçları doğru noktaya ve doğru hücrelere hedeflemeyi, bu yolla da Kanser kök hücreleri'nin ilaca karşı bu güçlü dirençlerinin üstesinden gelmeyi denedi.

ŞEKERLE KAPLI İLAÇ

Araştırmacılar anti-kanser bir ilaç olan doxorubicin (doksorubisin)'i nanoparçacıklar halinde kitosan* ile kaplayarak hap haline getirdiler. Tümör çevresindeki asidik ortamda iken, bu şeker nanoparçacıkları degrade olarak parçalanıyor ve ilaç dış ortama salınıyor.

Görsel : Solda-2 saat sonra nanoparçacıkların  kanser hücrelerinde birikmiş olduğu görülüyor; Sağda - 24 saat sonra kanser hücrelerinin çok büyük bir çoğunlukla uğu başarıyAmerican Chemical Society Görsel : Solda-2 saat sonra nanoparçacıkların kanser hücrelerinde birikmiş olduğu görülüyor; Sağda - 24 saat sonra kanser hücrelerinin çok büyük bir çoğunlukla yok edildiği görülüyor  --- American Chemical Society Görsel : Solda-2 saat sonra nanoparçacıkların kanser hücrelerinde birikmiş olduğu görülüyor; Sağda - 24 saat sonra kanser hücrelerinin çok büyük bir çoğunlukla yok edildiği görülüyor  --- American Chemical Society

Laboratuar ortamında hem normal hem de kanser kök hücrelerinden yapılmış küçük ve doku-benzeri hücre yığınlarında ve farelerde büyütülmüş insan meme kanseri hücreleri üzerinde yapılan testler, kanser kök hücrelerinin başarıyla yok edildiğini hatta tümörlere zarar verildiğini ortaya koydu. Dahası insan meme kanseri hücreleri taşıyan canlı fareler de, tedavi ile birlikte veya sonra hiç bir yan etki ve yan etki belirtisi göstermediler.

Araştırmanın giderleri Amerikan Kanser Topluluğu ve Pelotonia tarafından karşılandı.

*Kitosan - Doğal bir çok glikozlu şeker (polisakkarit), ve aynı zamanda kanser kök hücrelerini (CSCs) hedefleyerek yalnızca bu hücrelere ulaşabiliyor.

Referans : Wei Rao, Hai Wang, Jianfeng Han, Shuting Zhao, Jenna Dumbleton, Pranay Agarwal, Wujie Zhang, Gang Zhao, Jianhua Yu, Debra L. Zynger, Xiongbin Lu, Xiaoming He. Chitosan-Decorated Doxorubicin-Encapsulated Nanoparticle Targets and Eliminates Tumor Reinitiating Cancer Stem-like Cells. ACS Nano, 2015; 150529083600004 DOI: 10.1021/nn506928p