Baran Bozdağ
Bir insanın ilk kez yakalandığı influenza (grip) virüsü enfeksiyonu ile daha sonra bu virüsün değişik mevsimsel türlerine karşı tepki vermesini sağlayacak ilk anahtar antikorlar (bağışıklık proteinleri: genellikle bağışıklık sağlayan savunma hücrelerinde bulunan ve zararlı madde, bakteri veya virüsleri tespit ederek tanıyabilen proteinler) üretilir. Cell Reports'da yayımlanan yeni bir makalede Harvard'lı araştırmacılar nezleye maruz kalmanın bağışıklık sistemini nasıl etkilediğine dair bakış açıları geliştiriyorlar ve böylelikle daha etkili ve kalıcı aşılar üretebilmeyi hedefliyorlar.

Stephen Harrison önderliğindeki araştırma ekibi, bir insan farklı mevsimsel grip türlerine (soylarına) maruz kaldıkça veya yakalandıkça antikorlarda gerçekleşen değişimi ve evrimi incelemekteydi. Bu incelemede odak noktası 18 yaşında ilk kez nezle aşısı vurulan bir hastaydı ve araştırmacılar özel olarak grip virüsündeki hemagglutininleri (virüslerin üzerinde bulunan şekerli protein çeşidi) hedef alan antikor proteinlere odaklandılar. Bu özel alan virüslerin işgal edecekleri hücreye bağlanmaları için çok önemli bir görev görüyor.

Orijinal makaleden virüs antijenleri ile buna karşı geliştirilen antikorları karşılaştıran (1990'dan 2006'ya kadar olan değişim) görsel : Credit: Schmidt et al./Cell Reports 2015 Orijinal makaleden virüs antijenleri ile buna karşı geliştirilen antikorları karşılaştıran (1990'dan 2006'ya kadar olan değişim) görsel : Schmidt et al./Cell Reports 2015 (1990'da doğan bireye 2008'de ilk aşısı yapılıyor. Burada güncel olan antikor bilgisi 2006'da virüs üzerinde yapılan araştırmalara dayanıyor) Orijinal makaleden virüs antijenleri ile buna karşı geliştirilen antikorları karşılaştıran (1990'dan 2006'ya kadar olan değişim) görsel : Schmidt et al./Cell Reports 2015 (1990'da doğan bireye 2008'de ilk aşısı yapılıyor. Burada güncel olan antikor bilgisi 2006'da virüs üzerinde yapılan araştırmalara dayanıyor)

Doğal olarak virüsler hemagglutinin bölgelerindeki değişimlere uyum sağlayamıyor veya bu değişimleri tolare edemiyorlar denebilir. Çünkü enfeksiyon üretmeleri için bu alanın yapısının bozulmaması ve düzgün çalışması gerekiyor. Yalnızca kenarlarından değişen (mutasyona uğrayabilen) bu protein grip virüslerinde yaygın olduğu için bir kez üretilen antikor birçok influenza virüsüne karşı koruma sağlayabiliyor.

18 yaşında ilk aşısını olan bu insanın gelişimi sırasında gelip geçmiş olan birçok mevsimlik grip türünü inceleme, araştırmacılara kişinin doğuşundan itibaren sahip olduğu bazı antikorlarla hemagglutinin'i tanıyabildiğini ve buna karşı savaşabildiğini gösterdi. Bu da daha sonraki gelecekte kişinin karşılaşacağı diğer mevsimlik grip virüslerine karşı koruma geliştirilebileceğini belirtiyor.

Bağışıklık sistemimize erken bir dönemde yazılan bir bilgi (yani hastalığa maruz kalma ve antikorları sentezleme veya doğal aşı denilen durum ve/veya belirli bir virüs enfeksiyonu olarak anlaşılabilir) daha sonra karşılaşacağımız aynı virüse karşı tepkilerimizi etkiliyor. Araştırmacıların bulgularına göre 18 yaşında yapılan aşının hemagglutinin'e karşı güncel antikorları sağlayabildiği veya bu antikorları  uyarabildiği saptandı.

Araştırma  ekibi bundan sonraki araştırmalarını yıllık aşıların ve/veya gribe yakalanma durumunun zamanla bu antikorları nasıl etkilediğini veya etkileyeceğini bulmak üzere düzenlemeyi planlıyor.

Kaynak : Schmidt et al. Immunogenic stimulus for germline precursors of antibodies that engage the influenza hemagglutinin receptor-binding site. Cell Reports, December 2015 DOI:10.1016/j.celrep.2015.11.063