Çekiç Kafalı, Bilinen En Eski Deniz Otçulu

Kapak fotoğrafında gördüğünüz fosil, 242 milyon yıl önce henüz dinozorların çoğu gezegen üzerinde dolaşmıyorken denizlerde yüzen bir canlıya ait. Bu canlı ağız yapısı sırlarla dolu olan ve yalnızca de..

Kapak fotoğrafında gördüğünüz fosil, 242 milyon yıl önce henüz dinozorların çoğu gezegen üzerinde dolaşmıyorken denizlerde yüzen bir canlıya ait. Bu canlı ağız yapısı sırlarla dolu olan ve yalnızca deniz bitkileriyle beslenen, bilinen en eski deniz sürüngeni.

Bu canlının adı, Latince’de ‘’eşi benzeri olmayan garip dişli’’ anlamına gelen Atopodentatus unicus. Çin’den Paleontologlar bu canlının fosilini ilk olarak 2014 yılında buldular ve flamingo gagasına benzer fermuar dişli bir çenesi olduğunu düşündüler. Fakat Science Advances’da yeni yayımlanan bir çalışmaya göre, paleontologların bu çıkarımı yanlıştı. Araştırmacılara göre; bu canlının çenesi aslında düz ve çekiç benzeri bir yapıya sahip.

CREDIT: THE FIELD MUSEUM

Görsel Telif: The Field Museum

Bu ilginç deniz canlısının ağız yapısı, ilk bulunan fosile göre daha iyi korunmuş iki yeni fosil bulunduktan sonra çözümlenebildi. Araştırmacılara göre; timsah boyutlarında olan bu canlı, ön dişlerini deniz tabanından algleri kazımak için kullanıyordu. Daha sonra bu canlı iğne benzeri dişleri sayesinde bu bitkileri suyundan ayırıyordu. Her ne kadar kafa karışıklığı giderilmiş gibi görünse de, araştırmacılar Atopodentatus unicus’un anatomisinin hala şaşırtıcı olduğunu itiraf ediyorlar.

Paleontolog Olivier Rieppel’e göre; bir sürüngende çekiç kafaya rastlandığını düşünmek oldukça garip. Fakat fosil bulgularına göre belki de ilk deniz otçullarından birisi olan bu canlının kafası gerçekten de çekiç gibi.

Cover Photo Credit: NICK FRASER A fossil and a replica of Atopodentatus unicus, a 242-million-year-old marine reptile with a hammerhead skull.

İlgili Makale: Science Advances  06 May 2016 Vol. 2, no. 5, e1501659 DOI: 10.1126/sciadv.1501659