Baran Bozdağ
Uzun yıllardır bilim insanlarının üzerinde çalıştığı, dinozorların da dahil olduğu türlerin yok olmasına sebep olan göktaşı çarpmasının yarattığı etkilere bir yenisi daha eklendi. Dünya'ya çarpan %98'i iridyum olan göktaşının, Dünya'nın diğer tarafında yer alan yüzlerce hatta volkanın patlamasına yol açmış olabileceği bunun da türlerin yok olmasını hızlandırmış olduğu düşünülüyor.

Berkeley'de araştırmayı yürüten ekip, 66 milyon yıl önce Dünya'ya çarpan asteroidin, Dünya'nın kabuğu boyunca yayılan şiddetli sarsıntılar yaratarak, kürenin tam zıt ucunda volkanik patlamalara yol açtığını öne sürdü.

Bahsi geçen patlamalar Türkiye'nin yarısını 1.6 kilometre yüksekliğe ulaşacak lavların altında bırakabilecek kadar büyük patlamalardı. Ne var ki, bu durumda bile, Meksika açıklarında, Yukatan Peninsula'da okyanusun dibine düşerek kocaman bir delik yaratan göktaşının hala bu dev yok oluşun temel sebebi olacağı düşünülüyor.

İki olay da atmosferin zehirli gazlarla kaplanmasını ve Güneş ışınlarının Dünya'ya ulaşamamasına sebep oldu. Dünya yüzeyinde sıcaklık düştü ve yaşamın devam etmesini engellemiş oldu. Geological Society of America Bulletin'da yayımlanan araştırma hakkında ise tartışmalar sürüyor.

Princeton Üniversitesi jeologlarından Gerta Keller yok oluşun temel sebebinin bu volkanik patlamalar olduğunu öne sürüyor ve mevcut araştırmayı yeteri kadar radikal bir sav üretmediği konusunda eleştiriyor. Keller, göktaşının dinozorları yok edecek kadar zehirli gaz üretemediğini burada söz konusu olan gazların ancak volkanik patlamalar ile saçılmış ve açığa çıkmış olabileceğini düşünüyor.

Araştırmayı yürüten ekip ise volkanik patlamaların yok oluşa yardımcı olduğu ancak temel sebebi olmadığını öne sürüyor. Bu ayrımın sebebi ise ekibin nedenleri kronolojik olarak sıralaması ve volkanik patlamalara göktaşının sebep olduğunu düşünmesi.
Meksika'ya düşen göktaşının 65.5 ila 66.3 milyon arasında düştüğü hesaplanmıştı. Bu zaman aralığı tam da Kretase dönemi ve Tersiyer dönemin arasına yani geçiş dönemine denk geliyor. Volkanik patlamaların yaş hesabının tamamlanması muhtemelen bu tartışmaları da sonlandıracaktır.

ÖNERİLEN: Dinozorların Yok Oluş Nedeni Yanardağlar mı?

Referans : sfgate.com, Volcanoes may have helped asteroid kill dinosaurs,www.sfgate.com/science/article/Volcanoes-may-have-helped-asteroid-kill-dinosaurs-6237192.php