Afrika Yabani Köpeklerinde Demokratik Oylama

Afrika yabani köpeklerinin bilinen en sosyal türlerden biri olduğu uzun zamandır sosyal psikoloji, evrimsel psikoloji ve toplum sağlığı ile ilgilenen insanlar tarafından bilinmektedir. Doğal olarak bu..
Görsel Telif: Megan Claase

Afrika yabani köpeklerinin bilinen en sosyal türlerden biri olduğu uzun zamandır sosyal psikoloji, evrimsel psikoloji ve toplum sağlığı ile ilgilenen insanlar tarafından bilinmektedir. Doğal olarak bu araştırma alanlarında yapılan inceleme ve araştırmaların temel modellerinden birisi olan Afrika yabani köpekleri ve bu köpeklerin oluşturduğu çeteler son derece tekil bilimsel verilerin de elde edilmesini sağlıyor diyebiliriz.

Bilim insanları Botswana sahanlığında Afrika yabani köpeği çetelerini incelerken, soyu tükenme tehlikesi altında bulunan bu türün bireylerinin hapşırarak, çetenin ne zaman harekete geçeceği ve avlanmaya başlayacağını oyladıklarını keşfetti. Botswana Predator Conservation Trust kapsamında çalışan bilim insanlarının araştırmaları Proceedings of the Royal Society B’de yayımlandı.

Araştırmanın baş yazarı ve aynı zamanda UNSW Sydney ve Taronga Conservation Society Australia’da araştırma asistanı olan Dr Neil Jordan’a göre, Afrika yabani köpekleri oldukça enerjik selamlama ritüellerine sahip ve dinlenme periyotlarını takiben sosyal özelliklere sahip toplanmalar yapıyorlar ve tekrar birlikte aynı ortamlardan uzaklaşıyorlar. Ekosistem bilimcisi olan Dr. Jordan yine bu bir araya getirici davranış modellerini daha iyi anlamak istediklerini ve bu nedenle dizayn ettiklerini incelemelerini sürdürürken Afrika yabani köpeklerinin hapşırma davranışını takiben birlikte hareket ettiklerini fark ettiklerini belirtiyor.

68 ayrı sosyal toplanma aktivitesini kaydeden araştırmacılar toplamda 5 ayrı Afrika yabani köpeği çetesini gözlemlendi. Tüm çeteler aynı ekosistemde, Botswana’daki Okavango Delta’sında yaşamaktaydı. Yapılan testlerin ardından ve istatistiki analizin ardından varsayımların doğru olduğunu görmek sosyal davranış bilimcileri arasında bir heyecan dalgası yaratmış görünüyor.

Araştırma sonuçlarına göre, daha çok hapşırık; çetenin bir arada harekete geçerek avlanmaya başlaması ihtimalini artırdığı anlamına geliyor. Toplanmaya dominant erkek ve dişi katılırsa, çete üyelerinin harekete geçmeden önce birkaç kez hapşırması gerekiyor. Eğer dominant çift ortamda değilse; harekete geçme için daha fazla hapşırık gerektiği -yaklaşık on kez- ve ancak bu sayılardan sonra harekete geçildiği gözlemlendi.

Araştırmacılar, hapşırık davranışı aynı zamanda gerekli çoğunluğun sağlandığının anlaşılması ve bu çoğunluğun sağlanması anlamına geldiğini düşünüyor. Yine grubun harekete geçmesinden önce hapşırık sayısının bir eşik değerini geçmesi gerektiği de tespit edildi.

Çoğunluk sayıya ulaşma ve çoğunluğun kararlarının belirlenmesi gibi davranışlar, mirketler ve babunlarda da bulunuyor. Ne var ki, toplanmaya katılan bireylere göre çoğunluğun belirlenmesinin değişmesi, bilim insanlarına göre herkesin oyunun eşit olmadığı anlamına geliyor.