Gürkan Akçay
Sayfamıza gelen sorulardan birisiydi.

Hangisi önce gelir, yumurta mı, tavuk mu?

Bugün bile aklımızı karıştıran bu soru aslında bayağı eski bir soru ve Antik Yunan'a kadar uzanan bir süreçte insanlığın kafasını karıştırdığı biliniyor.

Doğada, bütün canlı varlıklar DNA'larındaki değişimler sonucu evrimleşirler. Bir hayvanda; örneğin tavukta, erkeğin sperm hücresinden gelen DNA, dişinin yumurta hücresiyle buluşur ve zigotu (döllenmiş yumurta) oluşturur. Zigot yeni oluşacak bebek tavuğun ilk hücresidir. Bu ilk hücre hayvanın bütün hücrelerini oluşturmak için defalarca bölünür.  Bütün hayvanlarda (insan da dahil) her hücre tam olarak aynı DNA'yı içerir, bu DNA ise zigottan gelen DNA'dır.

Tavuklar erkek ve dişi DNA'larının karışması sonucu küçük değişimler neticesinde ya da zigottaki DNA'da meydana gelen bir mutasyon sonucu tavuk olmayan canlılardan evrimleşmişlerdir. Bu mutasyonlar ve değişimler zigotun oluşumuna etki etmiştir. Yani iki tavuk olmayan tür çiftleşiyor ve bu çiftleşme sonucu oluşan zigotun DNA'sında meydana gelen mutasyonlar ilk olarak bizim bugün tavuk dediğimiz canlının ortaya çıkmasına sebep oluyor. Bu değişen DNA'ya sahip zigot hücresi bölünerek ilk tavuğu ortaya çıkarmıştır.

Bu ilk tavuğu ortaya çıkaran zigottan önce, yalnızca tavuk olmayan canlılar vardı.  Zigot hücresinin DNA'sında meydana gelen mutasyonlar tavuk dediğimiz canlının oluşmasına sebep olmuştur. Bundan sonrası ise yeni ortaya çıkan bu canlının -tavuğun- yumurtasında "barınmaya" devam etmiştir.

Dolayısıyla, rahatlıkla söyleyebiliriz ki; ilk gelen yumurtadır.