Gürkan Akçay
Penguenler yalnızca çeşitli animasyon filmlerinde öne çıkan rollerde oynamazlar, aynı zamanda evrimsel çalışmalarda da önemli bir role sahiptirler. Suda "uçabilmeleri" özelliğine bağlı olarak bu canlılar diğer modern kuşlar arasında benzersizdirler. Havada uçamamalarına rağmen, penguenler su içerisinde zahmetsizce süzülmelerine olanak tanıyan bir dizi adaptasyona sahiptirler. Ve bu adaptasyonların bazıları anatomilerinin --beyinlerinin-- beklenmedik bir parçasıdır. Antartika'da 35 milyon yıl öncesine ait tortularda bulunan penguen fosilleri; suya geçişlerinde onlarla birlikte olan beyin değişimlerine ışık tutuyor.

Makalenin yazarlarından Claudia Tambussi:

"Birden fazla türün (yok olmuş ve yaşayan penguenler ve hem uçabilen hem de dalabilen kuşlar) karşılaştırarak, çalışmamız penguenlerin beyin evrimi hakkında iki temel sorunun cevabına yaklaştırdı: (1) Meydana gelen temel morfolojik değişimler nelerdir, (2) bu değişimler ne zaman meydana gelmiştir?" diyor.

Journal of Vertebrate Paleontology' de yayımlanan çalışma; iç yapıları CT-taramaları ile analiz edilebilen oldukça iyi korunmuş kafataslarını ele alıyor.

Bu taramalar bu ilk penguenlerin geçiş doğaları hakkında bazı ilginç özellikleri ortaya çıkardı. Bulguların çoğu, bu fosil türlerinin duyusal kabiliyetleriyle ilgili. Örneğin, kompleks görsel görevlerle ilişkili bir bölge büyütülür.

Araştırma ekibinden Daniel Ksepka; Antartika fosillerinin, havada uçuş kaybından sonra yaklaşık 30 milyon yıldır evrimleşmeye devam eden penguen nöroanatomisini ortaya çıkardığını söylüyor.

Görsel kompleksitiye ek olarak, koku alma duyusundaki azalma ve kulak bölgesindeki bulgular da kafa pozisyonuna ve fosilin dengeyi koruma yetisine de ışık tutuyor. Bulgular; bu ilk penguenlerin, modern penguenlerde görülmeyen birçok benzersiz adaptasyona sahip olduğunu gösteriyor. Yalnızca bununla da sınırlı değil, bu adaptasyonların bazıları penguenlerin eşsiz yüzme biçimlerini doğrulayarak uçma yetisine sahip modern kuşlarda da bulunuyor.

Penguenlerin uçma yetisi yoktur ancak iş kanatlarla dalmaya geldiğinde bu canlılar aslında su altında uçuş egzersizleri yaparlar. Ve beyin morfolojisi; penguenlerin "uçmaya-hazır" beyinlerini koruduklarını gösteriyor.

Araştırma Referansı: Claudia P. Tambussi, Federico J. Degrange, Daniel T. Ksepka.Endocranial anatomy of Antarctic Eocene stem penguins: implications for sensory system evolution in Sphenisciformes (Aves). Journal of Vertebrate Paleontology, 2015; e981635 DOI:10.1080/02724634.2015.981635