Baran Bozdağ
Tür isimleri Mellisuga helenae olan arı sinek kuşları bilinen en hafif ve en küçük kuş türü olarak literatürdeki yerini alıyor. Boy uzunluğu 5 santimetre ağırlığı 1.8 - 2 gram olan (ortalama bir poşet çay 2 gram çay yaprağı içermektedir) olan bu kuş türü Küba takım adalarına özgü endemik bir tür olarak biliniyor.

Dünya'nın en küçük ve hafif kuşu olan bu kuşlar çoğunlukla iri bal arıları ile karıştırılmakta ve bu yüzden de arı sinek kuşları olarak anılmaktadır.

Saniyede 80 kere kanat çarpabilen arı sinek kuşlarının erkekleri kur yapma davranışları sırasında -her halükarda ortalama kuşlardan daha hızlı - dakikada 200 kere kanatlarını çırpmaktadır.

Hiç durmadan 20 saat boyunca havada kalabilen arı sinek kuşları saatte ortalama 40 - 50 kilometre hızlara ulaşmaktadır. Bölgelerini korumak istediklerinde av için veya başka sebeplerle dalışa geçtiklerinde bu hız çok daha artabilmektedir.

Yüksek hızdaki uçuşları ile doğru orantılı olarak yüksek oksijen ihtiyacı ve buna bağlı olan kalp atışları da çok hızlı gerçekleşmektedir. Neredeyse biyolojik sınırları zorlayacak şekilde dakikada 1.200 kere atan kalpleri, arı sinek kuşlarını bilinen ikinci en hızlı kalp ritmine sahip canlısı konumuna getiriyor.

bilinen-en-kucuk-kus-turu2-bilimfilicomAsian shrew (Asya kır faresi) olarak bilinen kemirgenin kalp ritminin daha önceki çalışmalarda dakikada 1.511 atış yaparak birinci sırada yer aldığı bilinmektedir. (Jurgens, et al. 1996)

Vücutlarının alt kısımları çoğunlukla gri tüylerle kaplı olan arı sinek kuşları diğer tüm kuşlardan daha az tüy barındırırlar. Küçük vücutlarından ve hafifliklerinden dolayı daha az deri yüzey alanına ihtiyaç duyduklarından, bu adaptasyon son derece anlaşılabilir bir hal alıyor.

Koruma altında iken 10 yıl yaşayabilen arı sinek kuşları, doğal ortamlarında ortalama 7 yıl yaşayabiliyor.

9 tanesi endemik olarak sadece Küba'da bulunan toplam 10 bitki türünü beslenmek için ziyaret eden arı sinek kuşları çok geniş bir diyet listesine sahip değiller. Bu bitkileri aynı zamanda eş bulmak için kullanan arı sinek kuşları mutualist bir ilişki içinde bitkilerin polinatörleri olarak da görev yaparak beslendikleri bitkilerin üremesine de katkıda bulunuyorlar.

Bu minik kuşlar Mart ayından Haziran ayına kadar süren bir çiftleşme döneminde, diğer kuşlara benzer şekilde ses ile iletişim kurarak benzer eş seçimi metotları ile eşlerini beğenip ürüyorlar.

(Telif: https://ca.audubon.org/news/do-you-know-about-birds-and-bees)