Baran Bozdağ
Uluslararası bir araştırma ekibi, yeni bir dinozor türü keşfetti. Xiyunykus pengi adı verilen türe, George Washington University ve Chinese Academy of Sciences'dan (Çin Bilimler Akademisi) araştırmacıların Çin'in Xinjiang bölgesinde yürüttükleri kazılarda elde edilen bir fosil taşından ulaşıldı.

Araştırmanın bulguları başka bir ara geçiş türü ve yine yeni keşfedilmiş olan Bannykus wulatensis ile birlikte Current Biology'de yayımlanan araştırma makalesi ile tanıtıldı ve duyuruldu.

Xiyunykus ve Bannykus, kuşlarla çok fazla ortak özellik taşıyan ve enigmatik bir grup olan alvaresorlar (ing. alvarezsaurs) grubuna dahil. Uzun ince vücutları, kuş-benzeri kafatasları ve çok sayıda küçük dişleri, genel olarak et yiyici akrabalarının keskin büyük dişlerinden ve fiziksel yapılarından farklılıklar gösteriyor.

George Washington University Columbian College of Arts and Sciences'da biyoloji profesörü olan James Clark, bilinen ilk alvaresor olan Mononykus'ları 1993 yılında keşfettiklerinde köstebek benzeri kolları ve koridor kuşu benzeri vücudunun oldukça ilgi çekici ve farklı olduğunu düşündüklerini ancak bu türü diğer önceki teropod gruplarına bağlayan çok fazla ara fosilin bulunmadığını belirtiyor.

Ne var ki, alvaresorlar her zaman bu tip bir fiziksel organizasyona sahip değil. Grubun en eski üyeleri görece daha büyük kollara, daha güçlü pençeli ellere ve tipik et yiyici türlerdeki dişlere sahipti. Zaman içinde grubun üyeleri tek pençeli el ve köstebek kolları olacak biçimde evrilmeye devam etti.

Yeni örneklerin keşfi ise araştırmacılara bu güzergahtaki evrimsel süreci gözlemleme ve daha doğru bir soyağacı çizme konusunda oldukça yardımcı ve yol gösterici oldu diyebiliriz.

Araştırmacılar, türler arası bu evrimsel ilişkilerin tam olarak nokta atışı şeklinde belirlenmesinin yine de zor olduğunu ancak Xiyunykus ve Bannykus'un çok tuhaf anatomik özellikleriyle, nispeten daha tipik olanlar ile bağdaştırmak açısından oldukça yararlı veriler ve örnekler olduğunu belirtiyor.

Dr. Clark ve Çin Bilimler Akademisi bünyesindeki Institute of Vertebrate Paleontology and Paleoanthropology'den  (Omurgalı Paleontolojisi ve Paleoantropolojisi Enstitüsü) Xing Xu'nun birlikte yürüttüğü kazılarda elde edilen Xiyunykus pengi fosili bu çalışma ortaklığının keşfettiği dokuzuncu yeni tür olarak da kayıtlara geçti.