Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
NASA'nın Yeni Ufuklar (New Horizons) uzay aracı, bir süre önce LORRI (İng. Long Range Reconnaissance Imager) adlı  teleskopik kamerasını yıldızlarla dolu bir bölgeye çevirdi ve yakaladığı kare ile tarih yazdı. Yeni Ufuklar'ın dünyadan 6,12 milyar km (40,9 AU) uzakta çektiği fotoğraf, şimdiye dek dünyadan en uzak mesafede çekilmiş görüntü olma ünvanını, 28 yıl sonra devralmış oldu. Çekilen görüntü, Dilek Kuyusu (Wishing Well) adlı gökadasal açık yıldız kümesine ait.

14 Şubat 1990 tarihinde, NASA'nın Seyyah-1 (Voyager-1) uzay aracı tarafından çekilmiş olan ünlü "Soluk Mavi Nokta" fotoğrafı, dünyadan 6,06 milyar km (40,5 AU) uzakta çekilmişti. Bu karenin alınmasından kısa süre sonra, Seyyah-1'in kamerası kapanmıştı. Fotoğraf, 28 yıl boyunca, dünyadan en uzakta çekilmiş görüntü olarak kaldı.

LORRI, Kuiper Kuşağı cisimleri olan 2012 HZ84 ve 2012 HE85'in fotoğraflarını alarak, Seyyah-1'den devraldığı rekoru, 2 saatin ardından ikinci kez kırdı. Bu aynı zamanda, günde 1,1 milyon km yol alırken, manzaranın nasıl da hızlı değiştiğini gösteriyor.

Sonradan renklendirilen 2012 HZ84 fotoğrafı. Telif: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

"Yeni Ufuklar, uzun süreden beri ilklerin uçuşu oldu: İlk Pluto kâşifi, ilk Kuiper Kuşağı kâşifi, bu kadar hızlı giden ilk uzay aracı..." diyor NASA'dan Alan Stern. "Şimdi de, dünyanın bu denli uzağından görüntü alan ilk uzay aracı oldu."

Uzaklık ve Hız

Yeni Ufuklar, dış gezegenlerin ötesine gazlayan beşinci uzay aracı. Dolayısıyla yaptığı çoğu şey uzaklık rekoru kırabiliyor. 9 Aralık 2017 tarihinde, en uzaktan yapılan istikamet düzeltme manevrasını gerçekleştirdi örneğin. Böylece araç, 1 Ocak 2019 tarihinde, 2014 MU69 adlı Kuiper Kuşağı cisminin yakınından geçecek. Bu yakınlaşma ile tarihteki en uzak gezegensel yakınlaşma yaşanacak: Yeni Ufuklar'ın Haziran 2015'te selamladığı Pluto sisteminden tam 1,6 milyar km ötede.

Sonradan renklendirilen 2012 HE85 fotoğrafı. Telif: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

Yeni Ufuklar, Kuiper Kuşağı'ndaki uzatılan görevinde, çok sayıda başka Kuiper Kuşağı cismini, cüce gezegenleri ve sentorları (hem gezegencik hem de kuyruklu yıldız özellikleri taşıdıkları için Yunan mitolojisindeki "yarı insan yarı at" varlıkların adı verilmiştir ) gözlemlemeyi amaçlıyor. Araç ayrıca yol boyu geçtiği yerlerde sürekli olarak plazma, toz ve gaz ölçümleri yapıyor. Yeni Ufuklar sağlıklı ve şu anda uyuyor. Maryland-Laurel'de bulunan Johns Hopkins Uygulamalı Fizik Lab.'daki uçuş kontrolörleri, onu Haziran 2018'de uyandırıp, MU69 randevusuna hazırlanmasına yardım edecekler.