Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
İnsanlık Ay'a ayak basmayı başardı. Fakat bunu yapmamızı sağlayan teknoloji ile Ay'dan çok da fazla uzağa gidemiyoruz. Bu nedenle, evrenin daha uzak köşelerine ulaşabilmemizi sağlayacak yeni bir tahrik sistemi projesi için NASA'ya 67 milyon dolarlık ödenek ayırıldı. İşi yaptırmak için Aerojet Rocketdyne firmasını seçen NASA, İleri Elektrik İtme Sistemi (İng. Advanced Electric Propulsion System - AEPS) anlaşmasını imzaladı.

Geliştirilecek olan elektrikli itme sisteminde, uzay aracının hareketini sağlayan kimyasal iticiler yerine elektrik kullanılacak. Tekniğin, yakında başlayacak olan Göktaşı Yönlendirme (İng. Asteroid Redirect Mission - ARM) uçuşlarında (Dünya'ya çarpma riski bulunan göktaşlarının saptırılmasında) ve ayrıca 2030 yılı dolaylarında planlanan Mars'a insanlı uçuşta kullanılması düşünülüyor.

Elektrik şarjı için güneş panelleri kullanılacak olan bu yeni sistemde araçta bulunan itici, toplanan elektrik ile iyonize edilecek. Manyetik alanda tuzaklanan elektronlar sayesinde oluşan pozitif yüklü iyonlar, itiş gücü yaratmak için daha sonra aracın dışına ivmelendirilecek.

Elektrikli itme aslında çok da yeni sayılmaz. NASA, 50 yıldan fazla bir süredir bunun üzerinde çalışıyordu. Tabi her yeni teknoloji gibi, kullanıma girmeden önce verimli, güvenli ve sağlam olduğundan emin olunması gerek. Yeni yapılan üç yıllık  Aerojet Rocketdyne anlaşması ile NASA bu süreci hızlandırmayı umuyor. Kurumdan yapılan açıklamada, anlaşma dolayısıyla yapılacak çalışmanın, uzay aracı ulaşım yakıt verimini şu anki kimyasal itme teknolojisine kıyasla 10 kata kadar, mevcut elektrikli itme sistemlerine kıyasla da en az 2 kat artırma potansiyeli olduğu belirtiliyor.

Uzun süreli uzay uçuşları düşünüldüğünde, örneğin yaklaşık 8 ay sürecek olan Mars yolculuğu söz konusu olduğunda, yakıt verimi son derece büyük önem taşıyor. Verimi ne kadar yükseltebilirsek, o denli uzağa gitme şansımız olabilir.

Aerojet Rocketdyne, tahrik sistemi, güç işleme birimi, düşük basınçlı ksenon akış denetleyicisi ve elektrik şarjı üretiminde NASA tarafından geliştirilmiş olan bir tasarımı referans alacak. Ksenon iyon itme sistemlerinde sıkça kullanılan bir element, çünkü iyonlaştırılması nispeten daha kolay.

Kaynak: Science Alert, "NASA just announced it's building an electric propulsion system to take us into deep space"