Baran Bozdağ
Sıra dışı gezegen ve sönmüş yıldız arayışları kapsamında gökbilimciler, NASA/ESA'ya ait olan Hubble Uzay Teleskobu'nu kullanarak Orion Nebulası'nın yeni bir mozaik görüntüsünü yaratmayı başardı. Bolca yıldız oluşumunun gerçekleştiği bu gök bölgesi üzerinde yürütülen incelemeler sırasında, kozmik bulmacanın kayıp parçalarından biri olması muhtemel olan, çok önceden ayrılarak bozulmuş olan üçüncü en uzun ömre sahip yıldız sistemi keşfedildi.

Orion Nebulası veya Orion Bulutsusu, yaklaşık 1400 ışık yılı uzaklıkta bulunan Dünya'ya en yakın konumdaki yıldız oluşum alanı olarak bilinmektedir. Yıldızların sürekli olarak doğduğu, gezegen sistemlerinin oluştuğu ve genç dev yıldızların yaydığı radyasyonun nebula bünyesinde oyma biçiminde kıvrımlar oluşturduğu ileri derecede titreşimli ve hareketli olan bu alan, gökbilimi araştırmalarının da en önemli spesimenlerinin başında geliyor.

Bu sürüp gitmekte olan kendi içindeki dinamiklerle işleyen karmaşa, Hubble tarafından defalarca ve kontrollü şekilde gözlemlenerek araştırmalara konu edildi ve nebula içerisinde sürmekte olan çok çeşitli ilgi çekici mekanizma ve olay araştırıldı. Mevcut araştırmada üretilen ve ortaya çıkarılan dev kompozit görüntü nebulanın merkez bölgesini kapsıyor ve hem görülebilir ışık hem de kızılötesi(infrared) dalga boylarına yakın ışık ile elde edilen görüntülerin kombinasyonundan oluşuyor.

Nebula'ya ait görsel koleksiyonunun son üyesi olan bu görüntü ile araştırmacılar, herhangi bir yıldıza veya yıldız sistemine dahil olmayıp bir anlamda başı boş şekilde dolaşan gezegenleri ve kahverengi cüceleri keşfetmek üzere incelemeler gerçekleştirdi. Hubble'ın kızılötesi ışınlar ile yapabildiği görüntülemeler ile, aynı zamanda kendi türbülansları olan toz ve gaz bulutları da incelendi ve karşılaştırmalı olarak analiz edildi.

Son tahlilde, normal şartlarda bu gaz ve toz bulutu yüzünden görüntülenemeyen yıldızlar, parlak kırmızı noktalar olarak ortaya çıkarıldı. Keşfedilen bu yıldızların arasında araştırmacılar, saatte yaklaşık 200.000 kilometre gibi son derece alışılmadık bir hızla hareket etmekte olan sıra dışı bir yıldız bile keşfetti. (1) Gökbilimcilere göre bu yıldız, 540 yıl önce dağılmış olan bir yıldız sisteminin kayıp parçası olabilir.

Bahsi geçen bilinmeyen, uzun bir süredir bilim insanlarını meşgul etmekte ve büyük eforlar harcanmasına sebep olmaktaydı. Elde edilen yeni görüntü ile böyle bir bilginin edinilmesi ve bir olasılık olarak bir yıldızın gözlemlenebilmesi de araştırma dünyasında haklı bir heyecan yaratmış gibi görünüyor.

Orion Nebulası dahilinde iki ayrı kaçak yıldızın varlığı da hali hazırda bilinmektedir. Bu iki yıldızın da yine daha önce dağılmış bir çoklu yıldız sisteminin üyeleri olma ihtimalinin oldukça güçlü olduğu düşünülüyor. Yıllardır, orijinal ilk sistemin bu iki yıldızdan çok daha fazlasını barındırıyor olduğu var sayılıyordu.

Tesadüf ve merakın birleşen etkisi ile, Hubble teleskobu, bu kozmik bulamacanın kayıp parçasını keşfetmiş olabilir. Yeni yıldız, kayıp ve son parça da olsa daha detaylı ve ileri analizleri gerekli kılıyor. Henüz emin olmadığımız bu ihtimal ile birlikte, ilk sistemin neden dağıldığı, dağılmış benzer başka yıldız sistemlerinin var olup olmadığı da bundan sonraki araştırmaların konusu olacak gibi görünüyor.

Notlar: Yıldızın göreli hızı 1998 yılında yapılan gözlemler ile karşılaştırmalı bir biçimde hesaplandı. Yeni keşfedilen yıldızın, nebulanın sakini olan yıldızlardan 30 kat daha hızlı olduğu tespit edildi.

Kaynak: ESA/Hubble Information Centre. "New Hubble mosaic of the Orion Nebula." ScienceDaily. ScienceDaily, 17 March 2017. <www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170317140544.htm