Baran Bozdağ
The Feinstein Institute for Medical Research araştırmacıları düzinelerce yeni genetik varyasyonun bir insanın genel bilişsel yetileri ve öğrenme kapasiteleri ile ilişkili olduğunu ortaya koydu. Cell Reports'ta yayımlanan araştırmanın, kognitif (bilişsel) sorunları ve hafıza problemlerini çözmek üzere daha iyi ve hedefe yönelik çözümler geliştirmeye çalışan bilim insanları ve araştırmacılara yardımcı olabilecek potansiyele sahip olduğu düşünülüyor.

Feinstein Institute ve Hofstra/Northwell'deki Donald and Barbara Zucker School of Medicine'de profesör olan araştırmanın baş yazarı Todd Lencz'e göre, mevcut araştırma ile ilk kez genetik bilgi kullanılarak, beyindeki bilişsel rahatsızlık ve hastalıkları iyileştirme ihtimali olabilecek bir takım spesifik ilaç ve kimyasalara işaret edilmiş oldu. Bu hastalıkların içinde ise, şizofreni, ALzheimer, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu gibi kognitif temel veya sonuçlu hastalıklar bulunuyor. Türünün en geniş sayıda hakem onayından geçmiş makalesi olan araştırmada, Dr. Lencz önderliğinde 65 kişiden oluşan uluslararası bir araştırma ekibi görev aldı. 100.000'den fazla insan genomunu araştıran bilimciler, yine bu kişilerin nöropsikolojik testlere tabi tutulmuş beyin fonksiyon ve kapasitelerini genomik bilgi ile karşılaştırma yolunu izledi.

Bu deney ve karşılaştırmalardan elde edilen veriler ise ortalama veya tahmini bir bilişsel yetenek seviyesi belirlenebilmesi için ileri eğitimlerini tamamlamış 300.000 kişiye ait genom veriler ile kombine edilerek beynin bilgiyi nasıl aldığı, hangi genetik kombinasyonların bunu kolaylaştırdığı veya zorlaştırdığı, hatta hangi potansiyel veya muhtemel moleküler yolaklar üzerinden bunun gerçekleşmekte olduğu anlaşılmaya çalışıldı. Bilişsel yeteneklerin genetik ve beyindeki profillerini çıkarmaya çalışırken, araştırmacılar aynı zamanda uzun yaşam ile kognitif yetiler arasında da bir genetik örtüşme veya başka bir deyişle çakışma keşfetti. Bunun anlamı ise, benzer genetik varyasyonların iki parametre içinde benzer etkilerinin olabileceğidir. Yine oto-immün hastalıklar ile bilişsel yetenekler arasında bir genetik çakışma olduğu mevcut araştırma dahilinde keşfedildi. Araştırma, Dr. Lencz ve arkadaşları benzer ancak çok daha küçük kapsamlı bir araştırmayı; ki o araştırmada da kognitif yetenekler ile belli bir takım genler ilişkilendirilmişti; yayımladıktan yaklaşık bir yıl sonra yayımlandı.

Doğasına göre, oldukça hızlı bir gelişme olarak değerlendirilen bulguların tutarlılığı oldukça yüksek görünmekle birlikte, çıkarılan istatistiksel analizler, bir takım genetik varyasyonların kognitif yetiler ile neredeyse her sistemi ilişkilendirebileceğine işaret ediyor.

Makale Referans: Max Lam et al. Large-Scale Cognitive GWAS Meta-Analysis Reveals Tissue-Specific Neural Expression and Potential Nootropic Drug Targets. Cell Reports, 2017 DOI: 10.1016/j.celrep.2017.11.028