Baran Bozdağ
Bağışıklık sisteminin, tüm canlılar için geçerli olmak üzere, genel dengesi kaybolduğu zaman; - bu ister bir takım hücrelerin aşırı aktivitesinden, ister bazı hücrelerin fonksiyonunu kaybetmesinden kaynaklansın - psoriasisten kansere kadar çok geniş aralıktaki hastalıkların ortaya çıkmasına, gelişmesine ve ilerlemesine sebep olmaktadır.

Belli bir takım bağışıklık hücrelerinin - bu çalışma özelinde T hücreleri kastediliyor-  fonksiyonlarını manipüle ederek, araştırmacılar sistemin dengesini geri kazanmasını ve bahsi geçen hastalıkları hedefleyebilmemizi sağlayan yeni terapi ve tedavi yöntemlerini geliştirebileceğimizi gösterdiler.

Gladstone Institutes'ten bilim insanları, ilk kez spesifik T hücrelerini yeniden programlamayı sağlayacak bir metodu geliştirdiklerini duyurdu. Daha özele inecek olursak, araştırmacılar; bağışıklık sistemini harekete geçirten pro-inflamatuvar hücrelerini, bu bağışıklık tepkisini sönümlendiren veya durduran anti-inflamatuvar hücrelere dönüştürmenin ve tabi ki bunu bir de ters yönde yapmanın yolunu keşfetti.

Araştırmacılar, efektör T hücreleri olarak bildiğimiz farklı hastalık yapıcılara yani patojenlere karşı bağışıklık sistemini harekete geçiren hücre grubu ile, düzenleyici T hücreleri denen bağışıklık sistemini kontrol altında tutarak vücudun sağlıklı ve sağlam kısım ve hücrelerine de saldırmasını engelleyen hücre grubu olmak üzere 2 hücre tipi üzerinde araştırmalarını gerçekleştirdi.

Aynı enstitüde araştırmacı ve aynı zamanda San Francisco'daki University of California'da parmasötik kimya profesörü olan Sheng Ding'e göre, araştırmanın bulguları birçok otoimmün hastalığın tedavisi üzerinde , kök hücre teknolojisinde ve immüno-onkoloji terapilerinde son derece faydalı etkiler oluşturacak.

Ding'in önderliğindeki araştırma ekibi, efektör T hücrelerini düzenleyici T hücrelerine dönüşecek şekilde yeniden programlayabilen yeni, küçük ama etkili bir molekülü tanımladı. Büyük başarısı dolayısıyla Nature'da yayımlanan araştırmada bu etkili ilacın metabolik mekanizması ve hangi yolla bir hücreyi başka bir hücre tipine çevirebildiği açıklandı.

T hücrelerini yeniden programlamak üzere üretilen bu yeni tekniğin birçok medikal uygulamasının olacağı öngörülüyor. Örneğin, oto-immün hastalıklarda, efektör T hücreleri çoğunlukla aşırı aktif olduklarından sağlıklı vücut dokularına ve hücrelerine de zarar verirler. Dolayısıyla bu hücreleri, yine bahsi geçen bu durumu engelleyebilen düzenleyici T hücrelerine çevirebilmek bağışıklık sistemine sağlıklı dengeye dönmesi için ve hiperaktivitesini azaltması için bir yol açmış oluyor.

Ek olarak, araştırma ile kök hücre tedavileri de gelişme gösterecek gibi görünüyor. En azından teoride düzenleyici T hücrelerini üretmek bağışıklık toleransını artırarak yeni transplante edilen hücreleri vücudun reddetmesinin önüne geçilmesini sağlayabilir.

Yine halen büyük bir araştırma ana dalı olan, kanser hücrelerini bağışıklık sistemi ile yok etme çalışmaları şeklinde özetleyebileceğimiz immüno-onkoloji ve kanser terapilerinde son derece önemli gelişmeler elde edilmesi bekleniyor. Araştırmacılardan Tao Xu'ya göre, bu tip tedaviler kanseri direk hedeflemese de, bağışıklık sistemini doğru şekilde harekete geçirerek kanser hücrelerini tanıyıp onlara saldırmak üzere uyarmasını sağlıyor.

Birçok kanser tipi, düüzenleyici T hücrelerini kontrol altında tutuyor ve bu hücreleri kendi lehinde kullanarak bağışıklık sistemini baskılıyor. Bu yolla kendilerine kolay büyüme ve yayılma alanı yaratan tümörlere karşı, mevcut araştırmanın bulguları sayesinde, düzenleyici T hücreleri, efektör T hücrelerine dönüştülebilecek ve kanser hücrelerinin immüno-onkolojik tekniklerle tanınıp yok edilmesinin önü açılacak.

Kaynak: Gladstone Institutes. "How to reprogram cells in our immune system: The discovery could improve treatments for autoimmune diseases and cancer." ScienceDaily. ScienceDaily, 2 August 2017. <www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170802201246.htm>.

Makale Referans: Tao Xu, Kelly M. Stewart, Xiaohu Wang, Kai Liu, Min Xie, Jae Kyu Ryu, Ke Li, Tianhua Ma, Haixia Wang, Lu Ni, Saiyong Zhu, Nan Cao, Dongwei Zhu, Yu Zhang, Katerina Akassoglou, Chen Dong, Edward M. Driggers, Sheng Ding. Metabolic control of TH17 and induced Treg cell balance by an epigenetic mechanism. Nature, 2017; DOI: 10.1038/nature23475