Antidepresan ve Kuş Libidosu

Makaleyi ilk gördüğümde bir beş dakika düşündüm nasıl olabilir diye, aslında çok basit bir döngü. İnsanlar tarafından antidepresanların leblebi gibi tüketildiği bu günlerde, bir grup araştırmacı kulla..

İnsanlar tarafından antidepresanların leblebi gibi tüketildiği bu günlerde, bir grup araştırmacı kullanılan antidepresanların insanlara yardımcı (ki insanlara da yardımları tartışmalıdır) fakat kuş popülasyonlarına zararlı olduğu üzerinde bir çalışma yapmış.

Yapılan araştırmada antidepresan alımının hem beslenme hem de çiftleşmelerinde etkili olduğu kanıtlanmış.

Aslında olay aynı zamanda bir çevre felaketi de. Atık suların uygun arıtılmaması ve kuşların bu sulardan içmesi, beslendiği canlıların bu ortamda olması da başlıca etkenlerden biri.

Alınan yüksek dozdaki antidepresanların vücuttan değişmeden atıldığını belirten araştırmacılar, bunların atık sulara karışması ile kuşlara ulaşabileceği düşüncesinin çalışmanın temelini olduğunu ifade ediyorlar.

Atık sulardaki ilaç miktarının aynısını 6 ay boyunca solucanlara veren araştırmacılar bu solucanlarla beslenen kuşlarda, tıpkı antidepresan alan insanlardaki yan etkilere benzer bulgular saptamışlar.

Bunların en başında iştahsızlık saptanmış. Kontrol grubu kuşlara oranla daha az yiyen kuşların da uzun kış gecelerine dayanamadıkları ise bir diğer tespit olmuş. Kuşların iştahsızlıklarının yanı sıra libidolarında da (cinsel istek) ciddi oranda düşüş görülmüş. İlginç bir şekilde sığırcık kuşlarında herhangi bir sorun ile karşılaşılmamış.

Çalışmayı yapan bilim insanları antidepresan kullanımına karşı olmadıklarını fakat atık suların arıtılmasına daha fazla önem verilmesi gerektiğini, ayrıca farmakologların sığırcık kuşlarının bu durumdan neden etkilenmediğinin muhtemel mekanizmaları üzerine eğilmeleri gerektiğini belirtiyorlar.

*TheRoyalSociety