Baran Bozdağ
Neandertaller bir zamanlar Avrupa kıtasının tamamında yaşamaktaydı. Yaklaşık 45000 yıl önce, "Homo neanderthalensis", Avrupa'daki baskın insan türüydü. Arkeolojik bulgular Almanya'da da birçok yerleşim olduğunu gösteriyor. Ancak, Neandertal devrinin sonu biraz çabuk geldi.

University of Cologne, University of Bonn ve University of Aachen'in işbirliği yaptığı  "Collaborative Research Center 806 -- Our Way to Europe (Ortak Araştırma Merkezi 806 -- Avrupa'ya Giden Yolumuz)" dan Profesör Jürgen Richter, bilinen arkeolojik alanların analizlerine dayanarak,  Neandertallerin popülasyon (nüfus) zirvesine ulaşmasının popülasyonlarının hızlı bir şekilde düşerek yok olmalarından hemen önce gerçekleştiği sonucuna ulaşıyor.

Neandertaller Yontma Taş Devri olarak da bilinen Paleolitik Çağın ortalarında -Eski Taş Devrinin orta dönemi- yaşadılar.   Bu dönem günümüzden  200000 ila 40000 yıl öncesi zamanı kapsamakta. Quaternary International Journal'da yayınlanan bu makalede, Richter Almanya'daki bilinen Neandertal yerleşim bölgelerinin yarısından fazlasının Orta Paleolitik Devre dayandığı sonucuna ulaşmakta. Daha açık olmak gerekirse, günümüzden 60000 ila 43000 yıl öncesine dayanmakta. Bu sebeple, Neandertal populasyonunun zirvesi bu dönemde yatmakta.

Yerleşim yerlerinin sayısı, analizleri ve bu yerleşimlerde bulunan eserlerin analizleri Almanya'daki Neandertal popülasyonunun şiddetli demografik çalkalanmalara maruz kaldığını göstermekte. Orta Paleolitik Dönem boyunca birçok göç, popülasyon artışı ve azalışı, belirli bölgelerde soy tükenişleri ve bu alanlara göçmenlerin geri dönüşleri olduğu görülmekte.

110,000 ila 70,000 yıl önceki dönem boyunca, bilinen yalnızca 4 yerleşim alanı bulunmaktayken, bunu takip eden dönem olan 70,000 ila 43,000 yıl öncesinde ise yerleşim yeri sayısı 94. Bu demografik zirveden 1000 yıldan daha az bir süre sonra ise hızlı bir azalış ve Neandertallerin sahneden kayboluşları gerçekleşmiştir. Türlerin tam olarak neden yok oldukları halen net değil. Belki düşük genetik çeşitlilikten, belki de Homo sapiens'in artışından... Bu soru bilim insanlarını meşgul etmeye devam edecek.

Kaynak : Online-Redaktion, University of Cologne Portal, Neanderthals in Germany – first population peak, then sudden extinction, www.portal.uni-koeln.de/9015.html