Gürkan Akçay
30 Ağustos'ta (2019), bir amatör astronom olan Gennady Borisov, Güneş Sistemimiz'den geçen ve Güneş Sistemimiz'in dışından gelen bir kuyruklu yıldız saptadı.

Bu gözlem, yıllar sonra yıldızlararası bir nesneye ait ikinci (ilki 2017 yılındaki Oumuamua 2.0'dı.) saptamaydı. Gemini Gözlemevi sayesinde, birden fazla renkle başarılı bir şekilde gözlemlenen ve türünün ilk örneği olan bu kuyruklu yıldızın artık fotoğraflarına sahibiz.

C/2019 Q4 (Borisov) isimli kuyruklu yıldız, 9-10 Eylül gecesi Gemini Kuzey Teleskobunun Gemini Çok Amaçlı Spektrografı tarafından fotoğraflandı. Aşağıdaki görüntü, aşınmanın göstergesi olan ve nesnenin bir kuyruklu yıldız olduğunu doğrulayan çok belirgin bir kuyruk olduğunu gösteriyor. Öte yandan, C/2019 Q4 kuyruklu yıldızı, bugüne kadar aşınmadan dolayı kuyruğunun net biçimde görüntülendiği ilk yıldızlararası ziyaretçi olma özelliğine sahip oldu.

Görsel Kaynak: Gemini Observatory/NSF/AURA

Biraz Daha Beklememiz Gerekecek

C/2019 Q4, şu sıralar Güneş'e oldukça yakın bir pozisyonda olduğundan gözlemlenmesi de zorlaşmış durumda. Ancak bir yıl sonra, izlediği hiperbolik uçuş yolu; onu daha uygun gözlem koşullarına getirecektir (profesyonel teleskoplarla Ekim 2020 gibi gözlemlenebilmesi bekleniyor).

Asteroidler ve kuyruklu yıldızların, uzaydaki bir sistem oluşumundan kalan atık parçalar olduğu düşünülüyor, dolayısıyla bu kuyruklu yıldızın neden oluştuğunun öğrenilebilmesi, nereden geldiği hakkında da önemli bilgiler elde etmemize olanak sunabilir. Yani uzak yıldız sistemleri hakkında onlara herhangi bir robot uzay aracı göndermemize gerek kalmadan haklarında bilgi sahibi olabiliriz; yıldızlararası nesnelerin en büyük faydalarından birisi de esasında budur.

Öte yandan şöyle bir avantaja da sahibiz; C/2019 Q4 kuyruklu yıldızı, Güneş'e en yakın pozisyonuna daha yeni girmiş durumda. Örneğin, Oumuamua ilk saptandığında, Güneş'e en yakın pozisyonunu geçmiş ve Güneş Sistemi dışarısına çıkmıştı, yani geç kalmış, ancak gidişini görebilmiş ve dolayısıyla da hakkında çok fazla bilgi sahibi olamamıştık.

Dahası eğer bu yıldızlararası ziyaretçinin dünya dışı bir sonda olmasına ilişkin en ufak bir ihtimal varsa bile (Oumuamua da düşünüldüğü gibi), önümüzdeki aylarda yapılacak araştırmalar beklenenden çok daha fazlasını da önümüze koyabilir. Ancak yine de çok fazla uçmadan bekleyip görelim.