Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Kaunas University of Technology(KTU) Organik Kimya laboratuvarlarından araştırmacılar hibrit solar hücrelerde kullanılacak daha düşük maliyetli malzeme geliştirdiler.

Kimya araştırma grubunun başında bulunan profesör Vytautas Getautis’un belirttiğine göre; keşfedilen yeni malzeme, şu anda kullanılan benzerine göre dikkate değer şekilde daha ucuz ve sentezleme süreci daha az karmaşık. Ayrıca geliştirilen yeni malzeme, solar enerjiyi elektriğe çevirmede eski malzemeyle neredeyse aynı verimliliğe sahip. Yani, iki malzeme de yarı iletken olarak benzer özelliklere sahipler fakat yeni geliştirilen malzeme eskisine göre oldukça maliyetsiz.

KTU tarafından geliştirilen organik yarı iletkenleri içeren solar hücreler, Lausanne’de fizikçiler tarafından da kurulup incelendi. Test sonuçlarına göre, bu hücrelerin solar enerjiyi elektriğe çevirme verimlilikleri %16.9 oranında. Şu anda dünya üzerinde bu verimliliğe sahip yalnızca birkaç organik yarı iletken bulunuyor.

Profesör Getautis’in belirttiğine göre, KTU’de geliştirilen bu malzeme geleceğin solar hücrelerinin yapımında kullanılacak. Çünkü şu anda neredeyse bütün solar hücreler anorganik yarı iletkenlerden yapılıyor. Hibrit yani yarı-organik solar hücreler de dünya genelinde araştırma merkezlerinde geliştiriliyorlar, düşük maliyetleri ve kolay üretilebilmelerinden dolayı da gelecekte anorganik solar hücrelerin yerini alacak gibi duruyorlar.

Makale Referansı:

Paul Gratia, Artiom Magomedov, Tadas Malinauskas, Maryte Daskeviciene, Antonio Abate, Shahzada Ahmad, Michael Grätzel, Vytautas Getautis, Mohammad Khaja Nazeeruddin. Methoxydiphenylamine-Substituted Carbazole Twin Derivative: An Efficient Hole-Transporting Material for Perovskite Solar CellsAngewandte Chemie International Edition, 2015; DOI: 10.1002/anie.201504666

Kaunas University of Technology (KTU). (2015, July 17). Unique material created for the next generation solar cells. ScienceDaily. Retrieved July 17, 2015 from www.sciencedaily.com/releases/2015/07/150717092147.htm