Baran Bozdağ
Manchester Üniversitesi'nin araştırması ile ağaçları daha hızlı büyümek ve daha büyük olmak üzere uyarmanın bir yolu bulundu. Yenilenebilir kaynakların daha hızlı karşılanması ve ağaçların hızla değişen iklim koşullarına daha iyi uyum sağlaması; bu yolla gerçekleştirilebilecek.

Current Biology'de yayımlanan çalışmada kavak ağaçlarında iki gen ağaçların normalden daha hızlı ve iri bir şekilde büyümelerini sağlayacak şekilde modifiye edildi.

Ağaçların büyüme hızı oranını köklerdeki hücre bölünmesinin belirlediği biliniyor. Köklerde hücre bölünmesini yürüten iki gen tespit edildi ve normal büyüme paterni üzerinde bu şekilde oynama yapılabildi.

Aslında sahada test edilmesi gereken bu yöntemler, şu haliyle bile daha hızlı büyüyen ağaçların üretimi için hem bir yol gösterici hem de doğru bir yol. Özellikle günümüzde artan bitki biyokütlesi ihtiyacını karşılama potansiyeli olan bu yöntem, biyoyakıt üretimi için geri dönüşümü sağlayabilecek, yenilenebilir kimyasal ve malzeme üretimi için bir yol açacak ve aynı zamanda fabrikasyon sebebiyle açığa çıkan karbondioksit oranını da ciddi oranda  düşürecek.

PXY ve CLE, ağaç gövdesi büyümesinden sorumlu ik gen.. Eğer fazla ekspres edilirlerse (bu genlerin fazla aktivasyonu sonucu aşırı protein üretmeleri) daha da aktive oluyor ve ağaçların ortalama iki misli daha hızlı büyümesine , çok daha uzun olmasına , daha geniş ve daha yapraklı olmasına sebep oluyor.

İklim değişikliğine karşı bitki adaptasyonunu artıracak bir etkisi olacağı gibi aynı zamanda, biyokütlenin artması ile yenilenebilir enerji kaynakları ve malzeme sağlanması açısından da büyük fayda sağlayacak bir gelişme olarak kaydedilen araştırma, diğer bitkilere de uygulandığında küresel ısınma ve buna bağlı iklim değişikliklerinin yaratacağı sorunların aşılmasını sağlayacak bir imdat feneri görevi görecek.

Mısır gibi bitkiler de dahil bir çok bitki, çevresel koşullara öncelikle daha geç ve daha az büyüyerek tepki veriyorlar. Bitkilerin çevresel sinyallere nasıl tepki verdiğinin anlaşılması ile temel besin kaynaklarının da bu şekilde daha çok , daha hızlı ve daha verimli üretilmesi sağlanabilecek. Gelecekte, PXY ve CLE genlerinin protein sentezini manipüle ederek, belki de bitki büyümesine etki eden tüm çevresel sinyallerin etkisi egale edilebilecek.

Sıradaki aşamalarda orman ürünleri şirketleri ile bulguların gerçek alanlarda test edilmesi planlanıyor.

Kapak Görseli : Hücrelerinin genetiği daha hızlı bölünmek üzere değiştirilmiş bir Kavak ağacının kesiti