Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Yavru bir Chasmosaurusun keşfi, türüne az rastlanır dinozor keşiflerinden birisi olması sebebiyle, 2013 yılının sonlarına doğru manşetleri süslemişti. Şimdi ise, University of Alberta’da profesör Philip Currie ve çalışma arkadaşlarının, alfa seviye taksonomik açıklama içerisinde araştırmalarının bulguları Journal of Vertebrate Paleontology’de yayımlandı.

Araştırmacılardan profesör Philip Currie’nin belirttiğine göre, bilim insanları ilk defa bir bebek seratopsidin bütün iskeletine sahipler. Kabaca 75 milyon yıllık bu dinozor fosili Kanada, Alberta’daki Dinosaur Provincial Park’da 2010 yılında bulunmuştu.

‘’Daha öncelerde yalnızca, bize bu hayvanların nasıl görünebileceği hakkında fikir veren birkaç kemiğe sahiptik. Fakat bütün parçaları birleştirecek imkanımız hiç olmamıştı. Bütün ihtiyacımız olan, bütün hepsini birleştirebileceğimiz bir örnekti. Şimdi buna sahibiz.’’

Currie ayrıca bu keşfin, önceki bulguları geliştirmeye ve diğer boynuzlu dinozorların (Triceratops gibi) evrimlerindeki boşlukları doldurma imkanı sunmasıyla oldukça faydalı olduğunu belirtiyor.

‘’Bu keşfin en büyük faydalarından birisi de, Chasmosaurus’un büyüdükçe sahip olduğu farklı vücut boyutları hakkında fikir veriyor olması. Bu bebek dinozor ile şimdi bir başlangıç noktasına sahibiz, bunun sayesinde bu türlerin diğer bütün örnekleriyle karşılaştırmalar yapabiliyor ve bu karşılaştırmadan yaş, vücut ağırlığı gibi boyutları diğer bütün ceratopsid türleri için hesaplayabiliyoruz. Kayıp parçaları tamamlamaya başladık.’’

Bu yeni araştırma yalnızca paleontolojik çalışmalar için bir değere sahip değil; aynı zamanda yaşamın tarihini, biyo-kütleyi, popülasyon yapısını, büyüme oranlarını, çeşitliliği ve bu hayvanların psikolojilerini anlayabilmemiz için oldukça önemli.

‘’Temel anatomik bilgiye sahip olmadan, diğer bütün hesaplamalarla karanlıkta ateş ediyor gibi olursunuz.’’

Currie’nin belirttiğine göre; en büyük sürprizle yetişkin Chasmosaurus ile şekillerin ve görece oranların karşılaştırılması sırasında rastlıyoruz. Hiç şüphe yok ki; yetişkin olanına kıyasla, bebek dinozorun kafatası uzunluğu çok daha küçük olmalı. Fakat, bebek dinozorun aynı zamanda kafatası şeklinin farklı olması, belki de öngörülemeyecek bir durumdu. Yavru dinozorun tam kafatasının elde edilmesiyle ortaya çıktı ki, bu dinozorlar yavru iken kafalarının arkasındaki gösterişli kısım çok farklı bir şekle sahip. Aslında bu kısmın arkaya doğru daralması gerekiyor. Bunun yanı sıra,  bu yapının üst kısmının bir uçtan diğer uca düz olması ve kare bölmeli bir yapıda olması gerekirken, yavru dinozorda kavisli bir yapıda ve tam ortasında bir çukura sahip.

Araştırmacılar ayrıca, paleo-resimci Michael Skrepnick ile çalışarak bu yavru dinazor iskeleti sayesinde bu canlının hayattayken nasıl göründüğü ile ilgili bir görsel hazırladılar.(kapak görseli)

Araştırmacılar henüz bu durumun, detaylı bir anatomik tanımını yapmadılar. Currie, acil olarak bu kafatasının Japonya’da gelişmiş CT taramasını yapmayı planlıyor. Bundan sonra yapılacak çalışmalarla, bu canlının kafatasının büyüdükçe farklılaşmasının sebebi açığa çıkartılabilir.

Makale Referans:The findings, "A juvenile chasmosaurine ceratopsid (Dinosauria, Ornithischia) from the Dinosaur Park Formation, Alberta, Canada," were published in January, 2016 in the Journal of Vertebrate Paleontology.
Kaynak: Phys.org ''Late Cretaceous Chasmosaurus fills in missing pieces of dinosaur evolution'' Retrieved from http://phys.org/news/2016-01-late-cretaceous-chasmosaurus-pieces-dinosaur.html