Baran Bozdağ
Lingwulong shenqi adı verilen yeni bir dinozor türü veya yerel adı ile 'muhteşem Lingwu ejderi' İngiliz ve Çinli araştırmacılar tarafından keşfedildi.

Nature Communications'da yayımlanan araştırmaya ait raporda kuzeybatı Çin'deki Ningxia Özerk Bölgesi'nde dolaşmış olan ve 174 milyon yaşındaki yeni dinozorun keşfedildiği belirtildi. Hayret uyandırdan bu keşfin şaşırtıcı olmasının sebebi bu tip dinozorların var oldukları düşünülenden 15 milyon yıl daha önceye ait olması ve hiç bu bölgelerde yaşamamış olduğunun düşünülmesiydi.

Lingwulong dinozorunun gelişmiş sauropodlar olarak bilinen 'neosauropod' dinozorlarının ilk örneklerinden birisi olduğu biliniyordu.  Uzun boyunlu dev otçullar olan bu dinozorlar, Brontozor ve Diplodokus'larla birlikte bilinen en büyük kara hayvan gruplarından biri olarak biliniyor.

Sauropodlar, 200 milyon yıl önce ortaya çıkmış olmakla beraber, terestriyal ekosistemleri ancak dev büyüklüklere ulaştıktan sonra domine etmeye başlamış oldukları düşünülüyor. Burada bahsedilen dev boyutlar ise 70 tona denk geliyor ve bunun yanında otları besin olarak tüketebilmeyi sağlayan sayısız adaptasyon da gerekiyordu.

Bu neosauropod ataları ise 160 milyon yıl önce kökeninin ortaya çıktığı ve hızla genetik anlamda çeşitlenerek dünyanın geneline 5 milyon yıl gibi nisbeten kısa bir sürede yayılmış olduğu düşünülüyor.

Araştırmacılar, Diplodokus'un en yakın akrabalarından birini Doğu Asya'da 174 milyon yıl önce yaşamış olduğunun keşfedilmesinin bu nedenlerle şaşırtıcı olduğunu belirtiyor. Yaygın olarak sauropodların 200 milyon yıldan önce yayılmaya başlamadıkları kabul görülüyordu ve hatta dev öncüllerinin bu bölgelere çok daha geç zamanda erişebildikleri düşünülüyordu.

Lingwulong'un keşfi, gelişmiş sauropodların farklı tiplerinin bugüne kadar sanılandan 15 milyon yıl daha önce yaşamış ve Pangea süperkıtasına yayılmış olduklarını bilim dünyasına göstermiş oldu. Bu da dinozorların evrimi, ortaya çıkışı ve yayılması noktasındaki kronolojik ve soy ağacı temelli çalışmalara önemli bir eklenti ve değişiklik getirmiş oldu.

Tüm bu veriler Erken Jurasik (200-175 milyon yıl önce) dönemin dinozor evrimi, genetik çeşitliliği ve daha sonra Geç Jurasik ve Kretase periyorları boyunca hakim tür olmalarının temelini sağladığına işaret ediyor.

Diplodokus benzeri neosauropodların Doğu Asya'yı yani keşfin gerçekleştiği yeri hiç işgal etmedikleri düşünülüyordu. Çünkü Jurasik deniz yolları ile bu bölge diğerlerinden ayrılıyordu. Ne var ki, Lingwulong bunun tam tersinin doğru olduğunu ve jeolojik olarak Doğu Asya'nın sanılandan daha kısa süre var olduğunu ve daha küçük olduğunu da gösteriyor.

7 ila 10 ayrı canlıya ait olduğu düşünülen dinozor fosilize kemiklerini analiz eden paleontologlar, araştırma kapsamında bu kalıntıların yaklaşık 174 milyon yaşında olduğunu tespit etti.

Araştırmacılar yanlış zamanda yanlış yerde bulunan bu dinozor türünün keşfinin fosil kaydını ve soy ağacını değiştireceğini öne sürüyor.