Gürkan Akçay
Görünen o ki başarılı bir yumurta döllenmesi, yumurta için girişilen "yarıştan" daha fazlası demek oluyor. Yeni bir araştırmanın gösterdiğine göre; zebra ispinozlarında, yumurta döllemesi için sperm boyutu sperm hızından daha etkileyici bir faktör. Araştırmacılar, birisi daima uzun spermler üreten ve diğeri de daima kısa spermler üreten iki erkek zebra ispinozunun sperm yarışları üzerine odaklanan deneyler gerçekleştirdiler. Deneyler sonucunda, uzun spermlerin kısa spermlere kıyasla yumurtaya ulaştığı ve onu döllediği ortaya çıktı. Araştırmacılar kısa spermleri uzun spermlerden daha önce yumurtaya göndermelerine rağmen yine de uzun spermlerin yumurtayı döllediği bulgusuna ulaştılar. Proceedings of the Royal Society B 'de yayınlanan bulgular; kuşların bir dişi üzerinden girdikleri yarışta dölleme başarısının sperm uzunluğuna bağlı olduğunu ortaya koydu. Sheffield Üniversitesi Bitki ve Hayvan Bilimleri bölümünden Clair Bennison: "Zebra ispinozlarında uzun spermin kısa sperme kıyasla daha hızlı olduğunu biliyorduk, dolayısıyla uzun ve hızlı yüzen spermin yumurtaya daha kolay ve önce ulaşacağını bekleriz. Fakat bu durum çalışmamızda kısa sperm için bir zavantaj oluşturmaması için kısa spermlere biraz daha önce bir zamanda yumurtaya gönderdik. Ancak yine de uzun spermin yumurtayı dölleme yarışında kısa spermlere karşı bir üstünlük elde ettiğini gözlemledik" diyor.
Bu Durum Dişinin Bir Seçimi mi?
Araştırmacılar her iki erkek zebra ispinozunun dişi kuşu dölleyebilmesi için olanak sunmuşlar, böylelikle uzun ve kısa sperm dişinin yumurtasını dölleyebilmek için bir yarışa girebildiler. FecundationDişi kuşlar spermleri günlerce vücutlarında depolarlar. Bu yüzden dişilerin kendileri döllenme başarısı üzerinde etkili bir faktör olabilirler. Bu durum mümkün, çünkü uzun spermler dişilerin sperm depolama alanlarına ulaşmada ve orada kalmada kısa spermlere kıyasla daha iyidirler. Dolayısıyla uzun sperm bazı bilinmeyen bir süreçle dişi tarafından "tercih edilen" olabilir. Bennison bulgularının oldukça önemli olduğunu söylüyor, çünkü bu durum kontrollü bir senaryo ile kuşlarda belirli bir erkeğin dölleme başarısında sperm boyunun etkisini gösterebilmesi açısından bir ilk olma özelliğini taşıyor. Bennison: "Elde edilen sonuçlar, sperm yarışındaki başarının kısmen de olsa dişiye bağlı olabileceğine ve başarılı bir döllemede erkek sperminin dölleme yarışında şanslı olmasının tek başına yeterli olmayacağına delil özelliğinde" diyor. Araştırmacılar sperm boyunun, zebra ispinozları gibi insan olmayan türlerde yumurtayı dölleyebilme etkisinin daha iyi anlaşılabilirse, bu durumun insan döllenme araştırmalarında yeni yöntemler geliştirebileceğine inanıyorlar. Araştırmacılar şimdilerde, "dişi kuşlarda sperm depolama süresinin erkek sperminin boyutuna göre mi değişiyor ve eğer öyleyse bu mekanizmadan sorumlu olan nedir?" sorularının cevaplarını arıyorlar. Kaynak: University of Sheffield