Baran Bozdağ
Bilim insanları hayvan türleri arasında geçiş yapabilen ilk bulaşıcı kanser tipini keşfettiklerini duyurdu. Keşfi gerçekleştiren araştırmacılar virüsler gibi yayılan bu kanser çeşitlerinin sandığımızdan daha çok ve yaygın olabileceğini öne sürüyorlar.

Şu ana kadar sekiz farklı bulaşıcı kanser türü tanılandı. Son yıllarda bunlardan birisi köpeklerde ve iki ayrı tip de Tazmanya canavarlarında tespit edilmişti. Ancak bu yeni çalışma ile 5 yeni bulaşıcı kanser türü dört farklı yumuşakça türünde ve bunların yakın akrabalarında tespit edildi.
Araştırma ekibinin başı olan Columbia University Medical Centre'dan Stephen Goff'a göre;  belli bir takım kanser türleri çiftkabuklular olarak tanıdığımız deniz canlılarının türleri arasında geçiş yapabiliyor veya bulaşabiliyor.

Kanada yakınlarında toplanan midyelerde ve İspanya kıyılarından alınan kum midyesi ve başka bir istiridye türünde lösemi-benzeri kanser tipleri bulundu. Her üç durumda da, Goff ve araştırma ekibi su altında yaşayan bu kolonilerde türler arasında bir kanser geçişi olduğuna dair kanıtlara rastladı.

Araştırmacılara göre, çiftkabukluların öldüklerinde kanserli hücrelerini salıyor olmaları ve bu hücrelerin su içerisinde (özellikle bir koloniden) başka bir tür tarafından alınana kadar yaşamaları ve de bu canlıda da kansere sebep oluyor olmaları son derece muhtemel. Hali hazırda bahsi geçen türlerin ve daha birçok kabuklu ve/veya yumuşakçaların gelişmemiş bağışıklık sistemine sahip oldukları ve pasif filtrelerden geçiş yapan besinlerle yaşadıkları ve tüm bunlardan dolayı bir saldırı ile savaşacak kaynaklardan yoksun oldukları biliniyor.

Tümörler üzerinde yapılan analizler de, içinde bulundukları canlıdan değil başka bir kaynaktan geliyor olduklarını doğruladı.

Bu analizlerin sonucunda tümör hücrelerinin, onları barındırdan canlı ile aynı DNA'yı taşımadıkları bunun yerine her bireyin aynı kanserli hücreler (aynı soy kastediliyor) tarafından öldürüldüğü dolayısıyla tek bir kanser oluşumunun tıpkı bir virüs gibi bireyler ve türler arasında geçerek yayıldığı görüldü.

Nature dergisinde yayımlanan çalışmada, kanserden etkilenen türlerin yine de kanserli hücrelerin orijinleri ile yakın akraba olduklarını ve bu sayede geçişin gerçekleşmiş olabileceği not edildi. Dolayısıyla insanların bulaşıcı kanser türleri için risk altında olmadığını düşünebiliriz.

Daha ne kadar deniz canlısının veya türünün bu sorundan çekmekte olduğunu bilmemekle birlikte, araştırmacılar koloniler, türler ve bireyler arasında geçiş yapabilen bu kanser türlerinin sanılandan çok daha fazla olabileceğini ve deniz canlılarındaki kanser vakalarının büyük bir çoğunluğunun bu şekilde ortaya çıkmış olabileceğini öne sürüyor.

Araştırmanın bir sonraki aşamasının, türler arası geçiş yapabilen kanser tiplerinin hangi tür mutasyonlara sahip olduğunu, bu sürece hangi epigenetik mekanizmaların sebep olduğunun incelenmesi olması planlanıyor.

Kaynak : DAVID NIELD, Scientists discover the first contagious cancer that can spread between species, 23 Haziran, www.sciencealert.com/scientists-discover-the-first-contagious-cancer-that-can-spread-between-species