Ozan Zaloğlu
S. Demirel Üniversitesi - Çevirmen
Bu implant, vücutta başıboş gezen kanser hücrelerini süpürüyor!

ABD'deki araştırmacılar kan dolaşımında başı boş gezen tümör hücrelerini (CTC'ler) bulup yakalayabilen küçük, sünger benzeri nakil (implant) icat ettiler. Birincil tümörden koparak kemikler, karaciğer veya akciğer gibi vücut içinde herhangi bir yerde büyüyebilen CTC'lerin, yeni bir tümör oluşana kadar tespit edilmeleri zor olabiliyor, hatta bazı hastalar çok geç olana kadar hiçbir belirti göstermeyebiliyor.

Alet şimdiye kadar sadece meme kanserine sahip farelerde denendi, fakat ekip günün birinde yayılmacı kansere (metastatik) sahip hastalarda teşhis ve tedaviyi hızlandırmasını umuyor. Çalışmanın eş yazarı Northwestern Üniversitesi'nden Lonnie Shea AFP'ye şöyle konuştu: "Bir nakil verilen hayvanlar, nakil verilmeyen hayvanlarla karşılaştırıldıklarında akciğerlerindeki hastalık yükünü önemli miktarda azalttılar."

Yukarıda resmi bulunan biyolojik olarak çözünebilir nakil yaklaşık 5 milimetre çapında ve karın yağına veya derinin altına konuluyor. Naklin gözenekli malzemesi (çeşitli tıbbi aletlerde geniş şekilde kullanılmakta olan) CCL22 adındaki işaret veren ve etrafındaki bağışıklık hücrelerini toplayıp bağlamak için onları etkileyen bir molekül içeriyor.

Bu bağışıklık hücreleri ardından küçük, zar zor algınalabilir miktarlarda dolaşan CTCleri etkiliyor ve süngerin küçük gözeneklerinde hapsediyor. Deneyin bir parçası olarak meme kanserine sahip fareler iki naklin her birini aldı ve sadece iki hafta sonra nakillerin (implantların) çözümleme için yeteri kadar CTC topladığı gözlemlendi.

Aletin, doktorlara içindeki tümör hücreleriyle birlikte cihazı çıkarıp daha isabetli teşhis sağlayacak olan CTCleri yakalamakla kalmayıp, takım nakle sahip olan ve olmayan farelerdeki CTC miktarlarını karşılaştırdığı zaman, ilk tümörden ikincil bölgelere göç etmiş CTC sayısını başarıyla azalttığını buldular. Shea, Discovery News'a şöyle konuştu:

"Karma yöntemler, yayılmacı hastalığın erken bulunmasına olanak sağlayabilir. Esas fayda tespittir, vücut boyunca geniş ölçüde yayılmadan önce yayılmayı yakalamaktır. Ancak... hücre yayılması yükünü azaltma fırsatı, tedavilerin etkili olabileceği zaman aralığını muhtemel olarak uzatabilir."

Takım aynı zamanda optik tutarlı tomografi (OCT - Optical coherence tomography ) adı verilen yeni bir tarama yöntemi kullanarak hâlâ nakledilmiş olduğu zaman aletteki tümör hücrelerini nasıl tespit edeceklerini çözdüler. Clare Wilson, New Scientist'te şöyle açıklıyor: "Birkaç milimetre öteden yaşayan dokunun içinden geçebilen bu yöntem, ışığın hücreler içindeki geniş moleküller ve yapılardan yayılma şeklini ölçmeyi gerektiriyor. Kanser hücreleri tespit edilebilir çünkü içten daha yoğundurlar. Çeşitli şirketler, OCT'nin bir akıllı telefon ile yapılmasını sağlayacak cihazlar geliştiriyorlar."

Dünya çapında kanserden ölen insanların yüzde 90'ının sebebi olarak yayılma, kanserle mücadele eden insanlar için büyük bir sorun. Eğer araştırmacılar bunu insanlarda çalıştırabilirse, bütün CTC'leri vücuttan temizlemek için yeterli olmayacak fakat doktorları, başka yeni tümör oluşmadan önce kemoterapiye başlamak için varlıklarına dair yeterince erken uyarabilir.

New Scientist'in bildirdiğine göre bunu insanlar için çalışır hale getirmekteki temel zorluk, OCT tarayıcının fare derisinden daha kalın olan insan derisinden nasıl geçirileceğini çözmek.

Sonuçlar Nature Communications dergisinde yayınlandı.

Kaynak : Nature Communications, ,Article number:8094 , doi:10.1038/ncomms9094