Baran Bozdağ
Cinsel Birleşmenin Kökleri Keşfedildi : Uzak Atalarımızda Yan-Yana Birleşme Paleontolojistler uzak atalarımızda çok yakın cinsel birleşmenin nasıl gerçekleştiğini ortaya çıkardı. Eşeyli üremenin evrimsel tarihindeki en büyük keşiflerinden birinde, bilimciler tarih öncesine ait kabuklu balıklarda iç döllenme ve cinsel birleşme ortaya çıkardı. Placoderm (fosil balıklar) olarak bilinen bu türler bugün İskoçya diye bildiğimiz bölgede 385 milyon yıl öncesine ait.. Bu ay Nature’da yayımlanan çalışmaya göre Flinders University’den Professör John Long placoderm lerde ilk cinsel birleşmenin izlerini yakaladı. En ilkel çeneli omurgalılar olan placodermler , insanların en eski omurgalı atası olarak biliniyor. Placodermlerin bir grubuna dahil olan Microbrachius dicki türünün erkek fosillerinde, L şeklinde kemikli bir cinsel uzuv geliştirdikleri gözlendi. İngilizce claspers ‘filiz’ olarak adlandırılan bu yapılar dişilere sperm aktarmaya yarıyordu. Dişilerin ise bir çift küçük kemik geliştirdikleri ve erkek organını çiftleşme için kitleme görevi yaptığı keşfedildi. Fosillerin bilinen en ilkel cinsel organı barındırdıkları ve sembolize ettiğini söyleyen, çalışmanın ana yazarı Profesör Long, Microbrachius türünün fosil kayıtlarındaki ilk yakın cinsel birleşme ve iç döllenmenin izlerinin taşıdığını belirtti. Microbrachius , küçük kollar anlamına geliyor. Ancak bilim insanları bu kemiksi kemik çiftlerinin ne anlama geldiği konusunda bir yargıya varamıyordu. Bu gizem çözüldü ve cinsel birleşme için orada bulundukları keşfedildi. Böylece dişi genital bölgesine erkeklerin giriş yapması mümkün olmuş oluyordu. Long "Önceleri suda üremenin dış döllenmeyle olduğu düşünülüyordu, yıllar sonra omurgalı evrimiyle ilgili bu bilimsel önyargı yıkıldı.” dedi. " Yayımlanan önceki keşiflerimiz (Nature, 2008 ve 2009) daha gelişmiş placoderm gruplarını kaideye alan canlı doğumu ve yakın birleşme üzerineydi. Yeni keşfimiz ise yakın cinsel birleşmenin köklerini evrimsel çizgide çok daha geriye götürüyor.Bütün çeneli omurgalıların atasına…” Araştırmanın en ilginç bulgularından biri, kemiksi kolların birleşmesine bakıldığında bu ilkel balıkların yan yana çiftleşiyor olması diyor Profesör Long. " Bu , erkeklerin genital organlarını çiftleşme için doğru pozisyona getirmesini kolaylaştırıyor. Kollar kilitlendiğinde , çiftleşmekten çok kol kola dans ediyor gibi görüyorlar” Flinders’da Postdoktora araştırmacısı olan Dr Brian Choo, keşif evrimsel tarihte ilk defa dişi ve erkeğin ayırıcı şekilde fiziksel farklılık gösterdiğini bulgulamıştır şeklinde bir açıklama yaptı. " Evrimin bu noktasına kadar, dişi ve erkeklerin iskeletleri aynı yapıda olduğundan, çeneli omurgalı fosilleri ayırt edilemiyordu” diyor Dr Choo. İnsanlar da dahil olmak üzere bütün omurgalı evriminde placodermler çok önemli bir yer tutuyor. "Placodermler, yaşayan akrabaları olmayan, ucu kapalı bir grup olarak düşünülüyordu, ancak son çalışmalar gösteriyor ki evrimimiz placodermlerden filizleniyor, ve sahip olduğumuz özelliklerin çoğu, örneğin çene, diş ve çift uzuvların kökleri bu balıklarda. Şimdi, insanlığa cinsel birleşmenin samimi yüzünün verilişini ortaya çıkarıyoruz. Oxford Üniversitesi’nden paleobiyolog Dr. Matt Friedman bu keşfi “son derece kayda değer” olarak tanımladı. Her iki sonuç da evrimsel tarihimizdeki bu kritik vaka hakkında keşfedilmeyi bekleyen çok fazla şeyin olduğunu göstermekte. Araştırma Avustralya, İngiltere Estonya, İsveç ve Çin’den araştırmacıların kolobrasyonuyla tamamlandı. Araştımacılar dünya genelindeki fosil örneklerine ulaşarak müzelerdeki koleksiyonlarla çalıştılar. Dişi ve erkek Microbrachius fosil örnekleri, Güney Avustralya Müzesinde halka sunuluyor. Referans: John A. Long, Elga Mark-Kurik, Zerina Johanson, Michael S. Y. Lee, Gavin C. Young, Zhu Min, Per E. Ahlberg, Michael Newman, Roger Jones, Jan den Blaauwen, Brian Choo, Kate Trinajstic. Copulation in antiarch placoderms and the origin of gnathostome internal fertilization. Nature, 2014; DOI: HYPERLINK "http://dx.doi.org/10.1038/nature13825" t "_blank" 10.1038/nature13825 Kullanılan Görselin Kaynağı: Flinders University