Baran Bozdağ
İlk olarak 2007'de tanımlanan bir beyin (ve sinir sistemi) inceleme metodu olan "beyin gökkuşağı" (İng. brainbow), birçok genetik teknolojinin ve hücre boyama tekniğinin kombinasyonunu kullanıyor. Nöronları 3 ya da daha fazla florasan protein ile boyamak, 90'dan fazla farklı rengi ortaya çıkarabiliyor. Çünkü her florasan protein her nörona farklı oranda girebiliyor. Bunun sonucu ise gökkuşağına benzeyen görüntüler ortaya çıkıyor.

Bu tekniğin, beyin atlası çıkarmada ve haritalamada bilimcilere çok yardımı dokunuyor ve sinir sisteminin kompleks yapısını biraz olsun rahat çözülebilir hale getiriyor. Bu yöntemle embriyoda gelişen sinir sistemini izlemek de çok kolaylaşıyor. Aynı zamanda beyin hastalıklarına yeni bakış açıları kazandırıyor.

Floresan proteinler sayesinde hipokampus böyle görüntülenebiliyor.

İşlemin temelinde genetik mühendisliği var. Şöyle ki, floresan protein üreten genler, genetik mühendislik ile organizmaların genomuna ekleniyor ve böylece hücrelerin renkli proteinleri üretmeleri sağlanıyor. Böylece her nöronun dendritleri ve aksonları, ayrı renklerde olduklarından kolayca ayırt edip, kimin kiminle nasıl bağlantıda olduğu görülebiliyor. Beyin gökkuşağı tekniğinden önce, çok ince ve uzun olan bu yapıların hangi hücreye ait oldukları ayırt edilemiyordu.

Genetik mühendisliği ile canlıların DNA'larına değişik çeşitlerde GFP (yeşil floresan protein) üreten genler eklenebiliyor.

<http://www.cell.com/pictureshow/brainbow>
<http://cbs.fas.harvard.edu/science/connectome-project/brainbow>

<https://www.technologyreview.com/s/423111/fly-over-the-brainbow/>
<http://news.harvard.edu/gazette/story/2013/05/brainbow-version-2-0/>
<http://photobiology.info/Zimmer.html>

İlgili Makale: The Brainbow mouse has been first described in: Livet, J., Weissman, T., Kang, H., Draft, R., Lu, J., Bennis, R., Sanes, J., & Lichtman, J. (2007). Transgenic strategies for combinatorial expression of fluorescent proteins in the nervous system - Nature, 450 (7166), 56-62 - doi:10.1038/nature06293

Üst Görsel: Bir sinek örneğine ait beyin gökkuşağı.