Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
Güney Çin'in şu anda pandaların yaşamadığı Guangxi Bölgesi'ndeki Cizhutuo Mağarası'nda bulunan 22.000 yıllık panda fosillerinden yalıtılan antik mitokondriyal DNA'yı analiz eden bilimciler, yeni bir panda soyu açığa çıkardı. 18 Haziran 2018 tarihli Current Biology dergisinde yayımlanan makalede, söz konusu antik pandanın soyunun, şu an yaşamakta olan pandaların atalarından ayrılma tarihinin 144.000 ilâ 227.000 yıl öncesi dönemde olduğu belirtildi. Yani bu panda, günümüze torun bırakmamış olan ayrı bir grubun üyesiydi.

"Tek bir tam mtDNA dizilimi kullanarak, ayrı bir mitokondriyal soy bulduk; bu da Cizhutuo pandasının, her ne kadar günümüz pandalarına başka herhangi bir ayıya olduğundan daha yakın olsa da, şu anki pandaların ortak atasından ayrı bir geçmişe sahip olduğuna işaret ediyor," diyor Çin Bilimler Akademisi'nden Qiaomei Fu. Yeni dizilenen mitokondriyal genom, pandalara ilişkin en eski DNA kanıtı niteliği taşıyor.

Cizhutuo Mağarası'nda bulunan kalıntılardan yaklaşık 150.000 DNA parçasını başarılı bir şekilde dizileyen bilimciler, bu DNA parçalarını, ellerinde bulunan panda mitokondriyal genomunu referans alarak hizaladı. Böylece Cizhutuo pandasının mitokondriyal genomunu elde etti. Ardından 138 çağdaş panda ile 32 başka antik pandanın mitokondriyal genomlarıyla karşılaştırma yaparak, soyağacını yapılandırmayı denedi.

Cizhutuo Mağarası'nda bulunan fosil. (Telif: Yingqi Zhang & Yong Xu)

Ortalama 183.000 yıl öncesi civarında soyu günümüz pandalarının atalarından ayrılan Cizhutuo pandasının, 6 mitokondriyal gene yayılan proteinlerin yapılarını değiştirecek 18 mutasyon taşıdığı saptandı. Araştırmacılar, bu amino asit değişikliklerinin, antik pandaların Guangxi'deki ayrı yaşam alanları veya Son Buzul Maksimumu sırasındaki iklim farklılıkları ile ilişkili olabileceğini düşünüyor.

Cizhutuo Mağarası, günümüzde pandaların (Qinling ve Non-Qinling çeşitlerinin) yaşadığı bölgelerin oldukça güneyinde kalıyor. (Telif: Ko et al.)

Bu çalışmadan elde edilen bulgular, antik pandaların anne soylarının (mitokondriyal DNA sadece dişi ebeveynden kalıtılır), günümüzde yaşayan panda topluluklarının atalarından farklı, uzun ve benzersiz bir geçmişleri olduğunu ortaya koyuyor. Ekip, mitokondriyal DNA'yı başarılı bir şekilde yalıtmış olmalarının, çok daha büyük olan çekirdeksel DNA'nın da antik örneklerden yalıtılma olanağı olabileceğine işaret ettiğini ekliyor. Cizhutuo pandasının çekirdeksel DNA'sı yalıtılıp, günümüz pandalarının DNA'sı ile karşılaştırılabilirse, evrimsel geçmişlerine ilişkin çok daha net veriler elde edilebilir.