Gürkan Akçay
Daha zeki insanlar daha uzun mu yaşıyorlar?

International Journal of Epidemiology 'de bugün yayımlanan bir araştırmada, ilk defa olarak; daha zeki insanların daha uzun yaşamaya yatkın oldukları gösterildi. Çalışma bu durumun çoğunlukla genlere dayandığını ortaya koyuyor.

İkizlerden elde edile verilerin analiz edilmesiyle, araştırmacılar zeka ile yaşam süresi arasındaki bağın %95'nin genetik olduğu bulgusuna ulaştılar.

Çalışmada, ikizler arasında daha zeki olanın daha az zeki olan ikiz kardeşe kıyasla daha uzun yaşamaya yatkın olduğu görüldü. Ancak bu durum; çift yumurta ikizlerinde tek yumurta ikizlerinden daha yaygın bir bulgu.

Tek yumurta ve çift yumurta ikizlerinin (DNA'larının yalnızca yarısı aynı olan) genetiklerini karşılaştıran çalışmalar; genlerin etkisini çevresel etkenlerden (örneğin; ev, okul ve çocukluk çağı beslenmesi) ayırabilmeye yardımcı oldu.

Araştırmacılardan Rosalind Arden:

"IQ tipi testlerde yüksek skor yapan çocukların daha uzun yaşamaya yatkın olduklarını biliyoruz. Aynı zamanda, iş hiyerarşisinde daha üst statüdeki insanlar (kıdemli memurlar gibi) daha uzun yaşama eğilimindeler. Fakat, her iki durumda da, bu durumun nedenini anlayamamıştık" diyor.

Bu yeni çalışma; zeka ve uzun yaşam arasındaki bağın, büyük ölçüde genetik olduğunu gösteriyor. Yani, bir anlamda; akıllı olmak daha üst statüdeki işi yapmada bir rol oynuyor. Bir diğer ifadeyle; üst statüdeki meslekler ile daha uzun yaşam süresi arasındaki ilişki "büyük bir masada oturmaktan" ziyade çoğunlukla genlerin bir sonucu.

Öte yandan, yukarıda sorduğumuz sorunun cevabına gelince, araştırmacılar; zeka ile yaşam süresi arasındaki ilişkinin çok küçük olduğunu belirtmekte fayda olduğunu söylüyorlar. Yani lise giriş ya da üniversite giriş sınavlarındaki başarılarına bakarak çocuğunuzun ömrüne dair bir tahminde bulunamazsınız.

Yapılan bu araştırmada; İsveç, ABD ve Danimarka'dan 3 farklı ikiz çalışmasına (zeka ve ölüm yaşının kaydedildiği) odaklanıldı ve yalnızca aynı cinsiyetteki ikizler analizlere dahil edildi.

Rosalind Arden; araştırma bulgularının nedenlerine dair şu değerlendirmede bulundu:

"İnsanları daha zeki yapan genler aynı zamanda daha sağlıklı vücuda dair genler olabilir. Ya da zeka da yaşam süresi de tüm mutasyonlara hassas olabilir ve daha az genetik mutasyonlu insanlar daha zeki ve daha uzun yaşıyor olabilir. Dolayısıyla ne gibi süreçlerin işlediğini anlamamız için testleri sürdürmeye devam etmeliyiz."

Ayrıca araştırma, zeka ve yaşam süresi arasındaki genetik ilişkiyi test eden ilk çalışma olma özelliğinde.

Araştırma Referansı: Rosalind Arden, Michelle Luciano, Ian J Deary, Chandra A Reynolds, Nancy L Pedersen, Brenda L Plassman, Matt McGue, Kaare Christensen, Peter M Visscher. The association between intelligence and lifespan is mostly genetic. International Journal of Epidemiology, 2015; dyv112 DOI: 10.1093/ije/dyv112