Elif Ardahanlı
Uludağ Üniversitesi - Çevirmen

Kanser, tedavi arayışı yıllardır devam eden, günümüzün en yaygın ve ölümcül hastalıklarından biri. Cardiff Üniversitesinden bir grup, işte bu duruma çözüm getirmeye yönelik yeni bir çalışmaya imza attı. Bu çalışma sayesinde, sağlıklı hücreleri etkilemeden, sadece kanser hücrelerini tamamen yok edebilen bir tedavi ileriki zamanlarda mümkün olabilir.

Araştırma ekibi yaptıkları çalışmada, sağlıklı hücreleri enfekte (virüsün hücre içine girip yerleşmesi) etmeden, sadece yumurtalık kanseri hücrelerini tanıyıp, tamamen yok edebilen bir virüs oluşturdu. Grubun yeniden programlama için seçtiği virüs ise adenovirüs. Adenovirüsler, üst solunum yolu hastalıklarına yol açan bir grup DNA virüsüdür. Bu virüsleri kullanmanın avantajı, manipüle edilmelerinin nispeten kolay olması ve kanser tedavisinde hali hazırda güvenle kullanılmış olmasıdır. Yeniden programlanmış bu virüs yumurtalık dışında, göğüs, pankreas, akciğer ve oral gibi diğer kanserlerin tedavisinde de kullanılabilir.

Esasında virüslerin yeniden programlanıp kanser tedavisinde kullanılması fikri yeni değil. Yeniden programlanmış virüsler, hali hazırda bir dizi hastalığın tedavisi için zaten kullanılıyor ancak kanserde henüz tam anlamıyla başarı sağlanamadı. Çünkü kanser tedavisinde şimdiye kadar kullanılan yeniden programlanmış virüsler seçici olarak sadece kanser hücrelerini tanıyamıyordu, sağlıklı hücreleri de enfekte edip istenmeyen yan etkilere neden oluyordu.

Cardiff Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden Dr. Alan Parker çalışmayla ilgili olarak şunları söylüyor: "Yaygın, iyi çalışılmış bir virüs aldık ve tamamen yeniden tasarladık. Bu virüsler sadece belirli kanser hücrelerine özgü olan αv6 integrin proteinine bağlanıp, sağlıklı hücrelere bağlanmıyorlar; böylece sadece kanser hücrelerini istila ediyorlar. Grubumuz yumurtalık kanseri olan farelerde bunu başardı. Ayrıca bu çalışmayla normalde yaşamı tehdit edebilen ajanların, hayat kurtarabilen bir forma dönüştürülebildiğini de görmüş olduk."

Grubun bir sonraki adımı, beş yıl içinde klinik denemelere başlamak amacıyla tekniği diğer kanserlerle test etmek.
Gerçekten de bu çalışma, çeşitli kanserlere sahip hastalar için gerçek potansiyel sunan, heyecan verici bir ilerleme gibi görünüyor.

Peki virüs kanser hücrelerini nasıl öldürüyor? Virüs kanser hücresine giriş yaptıktan sonra, her viral enfeksiyonda gördüğümüz klasik süreç karşımıza çıkıyor. Virüs kanser hücresine girdiğinde, binlerce kopyasını üretmek için hücreyi kullanıyor. Bir süre sonra virüs o kadar çok çoğalıyor ki hücreyi patlatarak ortadan kaldırıp özgürlüğüne kavuşuyor. Yeni üretilmiş olan virüs kopyaları ise komşu kanser hücrelerine bağlanıp onları enfekte ederek aynı döngüyü tekrarlıyor ve sonuçta da tümör dokusu tamamen ortadan kaldırılmış oluyor. Virüs ayrıca vücudun doğal bağışıklık sistemini harekete geçirerek, bu ölü hücre artıklarının tanınmasına ve yok edilmesine de yardımcı oluyor.

Yumurtalık, meme, pankreas, akciğer ve ağız kanserleri için yaygın olan proteini tanımlayıp virüsü yeniden programlamak için kullanılan bu teknik, diğer kanser grupları için ortak olan proteinleri tanıyacak şekilde de programlanabilir. Ayrıca virüsün, ek programlamalarla, kanser hücrelerini enfekte etme işlemi sırasında antikor gibi antikanser ilaçlar üretmesine de olanak verebilir. Bu sayede, kanser hücrelerini, kendi yıkımına neden olacak ilaçlar üreten bir fabrikaya dönüştürebiliriz ve bu oldukça heyecan verici gibi görünüyor.