Baran Bozdağ
University of Oklahoma'dan post-doktora astrofizikçisi Billy Quarles, TRAPPIST-1 sistemindeki yedi gezegenin olası maddesel kompozisyonunu tanımladı. Binlerce nümerik simülasyonu kullanarak milyonlarca yıldır stabil olan gezegenleri tanılayan araştırmacı, yedi gezegenden altısının Dünya-benzeri kompozisyona sahip oldukları varsayımıyla tutarlı sonuçlar verdiğini gösterdi.

Bu yedi gezegenden istisna olan gezegen TRAPPIST-1f, kütlesinin dörtte biri kadar su barındırıyor. Bu da TRAPPIST-1e gezegeninin gelecek dönemde yaşanılabilir gezegen arayışları için en iyi spesimen olduğuna işaret ediyor.

Öte gezegen astronomisinin amacı, Dünya benzeri kompozisyonlara sahip ve olası yaşama izin veren ve de üzerinde farklı yaşam formları olması muhtemel olan gezegenlerin arayışıdır.

Homer L. Dodge Fizik ve Astronomi Bölümü araştırmacısı olan Quarles ve NASA Goddard Space Flight Center'dan araştırmacılar E.V. Quintana, E. Lopez, J.E. Schlieder ve T. Barclay bu projede birlikte rol aldılar. Sayı tabanlı simülasyonlar mevcut projede Pleiades Süperbilgisayarı kullanıldı ve cihazda NASA High-End Computing Program kullanıldı.

TRAPPIST-1 gezegenleri Kepler sistemlerindekinden daha dar bir alanda dağılmış durumda ve bu da gezegenlerin fotometrik gözlemlere teşne olmasını sağlayan geçiş zamanlaması varyasyonu sağlıyor. Bu varyasyonlar sayesinde araştırmacılar, gezegenlerin kütlerini tahmin edebildi ve yine hacimleri ile yarıçapları eklipsler üzerinden ölçme avantajı yakaladı. Dünya'nın yoğunluğu ile karşılaştırınca, çoğunlukla taş olan Dünya gibi TRAPPIST-1 gezegenlerinin kompozisyonu da potansiyel olarak yaşanılabilir olduğu gözlemlendi.

TRAPPIST-1f gezegeni bu perspektiften bakıldığında yüzde yirmibeşlik su kütlesi oranı ile en sıkı yaşam engelleyici faktöre sahip diyebiliriz. Özellikle Dünya'ya çok yakın boyutlarda olduğu düşünüldüğünde, yüzde yetmişi su olan Dünya'ya nazaran en az yaşanılabilir TRAPPIST gezegeni olduğu düşünülüyor. Bu büyüklükteki bir yarıçap ise, mevcut suyun buhara dönüşmesine sebep olabilecek kadar büyük bir basıncın ortaya çıkmasına sebep oluyor.

Dünya'nınkine çok yakın kompozisyona sahip öte gezegen arayışı aynı zamanda üzerinde yaşam olması muhtemel gezegenleri de tespit etmek olarak görülüyor diyebiliriz.

TRAPPIST-1 Dünya'dan  40 ışık yılı uzaklıkta ultra-soğuk bir cüce ve yedi ayrı transit gezegenin bulunduğu bir sisteme de ev sahipliği yapıyor. Yedi gezegen sırası ile şu isimler ile biliniyor; TRAPPIST 1b, c, d, e, f, g ve h.

Makale Referans: Billy Quarles, Elisa V. Quintana, Eric D. Lopez, Joshua E. Schlieder, Thomas Barclay. Plausible Compositions of the Seven TRAPPIST-1 Planets Using Long-term Dynamical Simulations. Astrophysical Journal Letters, June 2017