Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
American Society of Human Genetics (ASHG)’in 2015 yıllık buluşmasında sunulan bir çalışmaya göre, sigara içmek ve yüksek miktarda alkol kullanımı; DNA üzerinde hızlanmış biyolojik yaşlanmanın belirtilerini belirgin ve ölçülebilir bir şekilde yansıtan epigenetik değişikliklere yol açıyor.

Gene Expression Omnibus’daki halka açık verileri kullanan Robert A. Philibert  ve çalışma arkadaşları moleküler bir modifikasyon olan ve genin ne zaman, hangi güçte eksprese edileceğini etkileyen DNA metilasyonunun yapılarını analiz ettiler. Daha önceki çalışmalar metilasyon örüntülerinin, insanların yaşları ve çevresel etkilenmeleriyle(sigara içmek ve alkol tüketimi gibi) tahmin edilebilir şekilde değiştiğini gösteriyordu. Daha öncelerde yapılan bu çalışmalarda, Dr. Philibert’in laboratuvarı, AHRR geni üzerindeki cg05575921 ve kromozom 10 üzerindeki cg23193759 baz çiftleri olmak üzere genom üzerindeki iki spesifik lokasyonu belirlemişlerdi. Bu baz çiflerinin metilasyon seviyeleri sırasıyla sigara içmek ve alkol tüketimi ile ilişkiliydi.

Aslında, bu çalışmada araştırmacıların gösterdiği, bu iki lokasyondaki DNA metilasyon sevilerinin madde kullanımında insanların kendileri tarafından beyan edilen tahminlerden daha iyi bir belirteç olduğuydu. Bundan dolayı, bu araştırmanın devamında yapılan yeni bir çalışmada, Meeshanthini Dogan ve Dr. Philibert metilasyon seviyelerini sigara ve alkol tüketimini için bir ölçüt olarak kullandılar. Araştırmacılar her bir kişinin biyolojik yaşı için, daha önceden doğrulanmış genom içerisindeki 71 lokasyon üzerindeki metilasyon seviyelerini temel alan epigenetik ‘’saat’’ kullanarak tahminde bulundular. Araştırmacılar daha sonra, biyolojik yaş ile kronolojik yaş arasındaki farklılıkları hesapladılar, ve sigara/alkol tüketiminin erken yaşlanma ile ilişkisini değerlendirdiler.

Araştırmacıların bulgularına göre, hangi seviyede olursa olsun sigara tüketimi ciddi bir şekilde erken yaşlanma ile ilişkili. Ayrıca, enteresan bir şekilde, yaklaşık olarak günlük bir ya da iki bardak diyebileceğimiz düzenli alkol tüketimiyle sağlıklı yaşlanma arasında bir korelasyon var, fakat düşük miktarda alkol tüketimi ve çok yüksek miktarda alkol tüketimi hızlı yaşlanma ile doğrudan bağlantılı.

Dogan’ın belirttiğine göre: ’’Bu yeni araçlar sayesinde sigara ve alkol tüketimini objektif olarak gözlemleyebiliyoruz.’’ Ayrıca, Dogan’a göre, geliştirdikleri yöntemler sayesinde yeni analizlerin yapılmasının yanı sıra, hali hazırda var olan veriler de değerlendirilebilir.

Kaynak: American Society of Human Genetics. (2015, October 8). Smoking, heavy alcohol use are associated with epigenetic signs of aging. ScienceDaily. Retrieved October 9, 2015 from www.sciencedaily.com/releases/2015/10/151008173505.htm