Baran Bozdağ
Elbette genlerin estetik diye bir derdi yok, ancak bir gen mutasyonu bazı tavukların yüzlerinde sakal gibi görünen tüy öbeklerinin oluşmasını sağlıyor.

Yıllardır, çiftçilerin veterinerlerin yazılı veya sözlü olarak kaydettiği ve raporladığı bir durum olarak 'tavuk popülasyonu içinde bir kısım hayvanın sakal uzatmış gibi bir görüntü oluşturmasına sebep olan yüz ve gaga altı tüy öbeklerine sahip olması' gizemini koruyan bir olguydu. Şimdi ise Çinli araştırmacıların çabası ile bu gizem çözüldü.

Bilim insanları, tavuk genomu üzerinde yaptıkları araştırmada, HOXB8 geninin çoklu kopyasını bulunduran tavukların sakallı olduğunu, sakalsız olanların ise bu genden yalnızca bir tane bulundurduklarını keşfetti.

Gen düplikasyonunu keşfettikten sonra araştırmacılar bu protein sentezi farkını tespit etmek için incelemeye koyuldu. PLOS genetics'te yayımlanan çalışmada araştırmacılar, sakallı tavukların genomu ile sakalsızların genomunu farklı sofistike genetik metotları kullanarak karşılaştırdı ve birçok kopyası bulunan bu genin aynı zamanda yüksek seviyede protein sentezlediğini, ancak tek kopyaya sahip sakalsız tavuklarda bu genin hiç protein sentezlemediğini de ortaya çıkardı.

Araştırmada aynı zamanda HOXB8 geninin yakınlarındaki diğer genlerin de, çoklu kopyalarının olduğu keşfedildi. Bunun HOXB8'in protein sentezi seviyesinin (gen ekspresyonu seviyesi) yüksek olmasının temel sebebi olabileceğini söylemek çok zor değil.

Tüm yaşlardan tavukların teste tabi tutulduğu araştırmada yüz derilerinden alınan örnekler üzerinde yapılan incelemeler yüzde bu genin çoklu kopyalarından sentezlenen protein miktarının sakal benzeri tüy öbeklerinin oluşmasının temel sebebi olduğunu -kendi içinde bir kontrol deneyi olarak işlev görecek biçimde sakalsız tavuklarda bu genin hiç protein sentezlememesi durumu ile- ortaya çıkarmış oldu.

Görsel telif : Ying Guo Görsel telif : Ying Guo Görsel telif : Ying Guo

Araştırmanın yazarlarından, China Agricultural University'den Ying Guo, The Salt'un haberi için attığı mailde, söz konusu sakal oluşumlarının ne zaman ortaya çıktığı ile ilgili bir bilgimizin olmadığını ancak en azından yüzlerce yıllık bir geçmişi olabileceğini belirtti.

Günümüzde rağbet gören hipster itibarını bir kenara koyarsak, araştırmacılar bu sakalların hiçbir evrimsel yarar sağlamadığını öne sürüyor.

Kaynak : Sciencemag.org, Found: The gene mutation that causes bearded chickens, www.sciencemag.org/news/sifter/found-gene-mutation-causes-bearded-chickens