Gürkan Akçay
Kapak Görseli: "Rain Man" filminden

Son yapılan bir araştırma; otizm gelişmesiyle büyük oranda ilişkili olan genlerin ileri zeka ile ilişkili olabileceğini gösteriyor. Araştırmacılar; otizmli olmayan bireylerde, daha iyi bilişsel kabiliyet ile otizmle ilgili genetik faktörler arasında bir bağ kuran yeni deliller elde ettiler.

Araştırmalara göre; otizm ve zeka arasındaki ilişki henüz netleşmiş değil. Otizmli bireylerin %70'inin zekasal anlamda yetersizliklere sahip olmasına karşın, bozukluk sahibi bazı bireylerin ise oldukça iyi muhafaza edilmiş, hatta ortalamadan daha ileri düzeyde sözel olmayan bir zekaya sahip oldukları, yapılan araştırmalar neticesinde ortaya çıkarılmış.

Otizm, önemli düzeyde dil ve konuşma zorluklarına sebep olan gelişimsel bir yetersizliktir. Sözel olmayan zeka; insanların, görsel ve (çok az ya da hiç) konuşma becerisi gerektirmeyen uygulamalı akıl yürütme yetilerini kullanarak karmaşık sorunları çözebilmelerini mümkün kılar.

University of Edinburgh 'den araştırmacılar İskoçya'daki 10.000 insan üzerinde analizler yaptılar. Bireylerin genel bilişsel yetileri test edildi ve DNA analizleri yapıldı.

Ekip; hiç otizm gelişmesi görülmemiş insanlar arasında bile, bozuklukla ilgili genetik özellikleri taşımanın bilişsel testlerde ortalamaya göre daha iyi bir sonuç elde etme arasında bir ilişki olduğunu buldular.

Araştırmacılar; aynı testleri 921 ergen üzerinde daha yaptılar ve otizm-ilişkili genler ile zeka arasında bir bağ olduğuna dair daha fazla delil buldular.

Molecular Psychiatry 'de yayınlanan makalenin yazarlarından, University of Edinburgh Psikiyatri Bölümü'nden Dr. Toni-Kim Clarke:

" Bulgularımız; otizm riskini artıran genetik çeşitliliğin, otizmli olmayan bireylerdeki daha iyi bilişsel yetilerle ilişkili olduğunu ortaya koyuyor. Genetik değişkenler ile otizmin beyin işlevindeki etkisi arasındaki ilişkiyi anlamaya başladığımızda otistik zekanın doğasını da daha fazla anlayabiliriz " diyor.

Otizm ile daha iyi bilişsel işlev arasında bağlar olduğu daha önceden saptanmıştı. Bu bağlar yaygın olarak bilinen "Silikon Vadisi Sendromu"nda ve oldukça meşhur olan "Rain Man" filminde de geniş ölçüde ifade edilmişti.

Araştırma Referansı: T-K Clarke, M K Lupton, A M Fernandez-Pujals, J Starr, G Davies, S Cox, A Pattie, D C Liewald, L S Hall, D J MacIntyre, B H Smith, L J Hocking, S Padmanabhan, P A Thomson, C Hayward, N K Hansell, G W Montgomery, S E Medland, N G Martin, M J Wright, D J Porteous, I J Deary, A M McIntosh.Common polygenic risk for autism spectrum disorder (ASD) is associated with cognitive ability in the general population. Molecular Psychiatry, 2015; DOI: 10.1038/mp.2015.12