Baran Bozdağ
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) kısa adı ile bilinen Amerikan Ulusal Okyanus ve Atmosfer Dairesi, kendi Münhasır Ekonomik Bölgeleri'nden olan Porto Riko ve US. Virgin Islands denizlerinin diplerine doğru bir inceleme gezisine çıktı.

Bizler de evlerimizden, iş yerlerimizden bu gezinin analizlerini ve görüntülemelerini 3 farklı kameradan canlı olarak takip edebileceğiz. Videoları yazımın en altındaki linklerden de direkt olarak izleyebilirsiniz.

Porto Riko ve Birleşik Devletler Virjin Adaları'nın denizleri, aşağıda görülen Amerika'ya ait  Münhasır Ekonomik Bölgeler haritasındaki en az incelenmiş ve araştırılmış bölgelerden birisidir. Araştırmacılar bu alanın, deniz dibindeki kaynaklarının, habitatının ve ekosisteminin henüz anlaşılmaya başlandığını belirtiyorlar.

Mevcut araştırmada incelenen kısım, haritanın en sağında yeşil ile gösterilen Porto Riko ve Virjin Adaları'nın olduğu küçük alandır.

NOAA bünyesindeki Office of Ocean Exploration and Research araştırmacıları ve NOAA Ship Okeanos Explorer mürettebatının dahil olduğu araştırma ile, bilinmeyenler arasında bulunan bu denizlerin derinlerini geçtiğimiz haftadan beri incelenmeye başladı. 31 Ekim'den beri canlı yayında olan çalışma detaylarına 19 Kasım'a kadar bu linkten (İzlemek için tıklayın.) ulaşabileceğiz.

• Çalışma dahilinde çekilen video ve fotoğraf galerisi için tıklayın.

• Araştırma boyunca elde edilen güncel bulgular ve haberleri için tıklayın.

Dalışlar, Okeanos keşif gemisi envanterindeki uzaktan kumanda edilen ROV adlı cihazlar ile gerçekleştirilirken, ilk hedef de denizin derinliklerindeki koral ve sünger habitatlarını, balık habitatlarını, sualtı kanyonları, eğimli yüzeyleri ve varsa dik sualtı yamaçlarını, tepeleri, derin çukurları ve yine az bilinen diğer habitatları keşfetmek olacak.

Deniz koruma alanlarına dahil olan bölgedeki derindeki yaşamı ve Karayipler bölgesi koruma politikalarına bilimsel ve yönetimsel bilgi akışı sağlaması da hedeflenen bu geniş çaplı araştırma, sualtı yaşam meraklıları ve bilim dünyası içinde oldukça büyük bir heyecan ile karşılanıyor.

Herkese açık olan online video yayını, tüm bu keşifi en ön koltuktan izlememizi ve keşifleri de tam olarak yapıldığı sırada görmemizi sağlıyor.