Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Araştırmacılar, ilk defa uzak okyanus bölgelerindeki  bitkisel planktonun (bitki yaşamı) bulutlardaki buz oluşumunu tetikleyebileceğini buldular. 9 Eylül 2015 tarihinde Nature dergisinde yayımlanan araştırmanın verileri gösteriyor ki kırılan dalgalar ile havaya püskürtülen okyanuslardaki hayattan gelen organik atıklar, bulut parçacıklarının buz parçacıklarına donmasını sağlıyor. Bu etkinin anlaşılması, bulutların iklim değişikliğini tetiklediğini göstermesiyle gelecektiği iklim değişikliklerinin gelişmiş tahminlerinin yapılabilmesi için büyük öneme sahip.

Dünya’nın atmosferindeki bulutlar sıvı su damlaların, buz parçacıkları ya da bu ikisinin karışımından oluşur. Bulut içerisindeki buz parçacıkları, bulutun ne kadar uzun süre var olacağını ve ne kadar yağmur, dolu ya da kar bırakacağını etkiler. Bu parçacıklar ayrıca iklimin sıcaklığını güneş ışıklarını yansıtarak ya da sıcaklığı Dünya yüzeyine yakın hapsederek kontrol altında tutar. Kutup bölgelerindeki iklim gezegenin diğer bütün bölgelerinden daha hızlı değişir ve henüz gelecekte nasıl değişeceği ile ilgili tahminler belirsizliğini korumaktadır. Bulut oluşumunun bu araştırma ile birlikte daha iyi anlaşılması, iklim değişikliği modellemesindeki belirsizliklerin azaltılabilmesine bir adım daha yaklaştırıyor.

Uluslararası araştırmacılardan oluşan araştırma takımını, Kuzey Buz Denizi, Batı Atlantik ve Kuzey Pasifik biyolojik ekosistemlerindeki deniz yaşamını araştırma gemilerinden indirdikleri ve örnek toplayabilen uzaktan kumandalı botlar ile araştırdılar. Araştırmacılar atmosferin global bilgisayar modellemeleri senaryoları ile doğrudan yapılan ölçümleri kombine ettiler ve bulgulara göre deniz serpintisinden gelen havadaki partiküller en çok kutuplardaki ve diğer uzak bölge okyanuslarında etkili.

University of Leeds’den Dr Theo Wilson’ın belirttiğine göre, okyanuslardaki kırılan dalgalar ile oluşan deniz serpintilerinin (sea spray) bazılarında okyanus ekosistemi ile doğrudan bağlantılı biyolojik malzemeler bulunuyor. Daha öncelerde de bu partiküllerin, bulutların içerisindeki buz oluşumunun tetiklediğinden şüphe duyuluyordu. Şimdi ise bilim insanlarının elinde bitkisel planktondan atılan maddeler gibi deniz biyolojik materyallerinin buzu çekirdekleştirebildiğinin (nucleate) net bulguları var. Bu durum özellikle kutup bölgeleri için oldukça önemli.

Co-lead author Dr Luis Ladino, who worked on this project as a Research Fellow at the University of Toronto and is currently an NSERC Visiting Fellow at Environment Canada, says: "The team also investigated specific marine life forms in the laboratory to learn more about the material we sampled. We found that a certain species of algae (Thalassiosira psuedonana, a common type of phytoplankton) release organic material that is able to nucleate ice like the INPs we found in the sea. We think that species like phytoplankton may therefore be responsible for producing the INPs we found in aerosol particles formed from the ocean water."

Araştırmada çalışan diğer bir bilim insanı Dr Luis Ladino’ya göre araştırma takımı aynı zamanda laboratuvarda spesifik deniz yaşamı formlarını, örnekleri alının materyaller hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilmek için inceliyor.

Makale kaynağı ve ileri okuma: Theodore W. Wilson, Luis A. Ladino, Peter A. Alpert, Mark N. Breckels, Ian M. Brooks, Jo Browse, Susannah M. Burrows, Kenneth S. Carslaw, J. Alex Huffman, Christopher Judd, Wendy P. Kilthau, Ryan H. Mason, Gordon McFiggans, Lisa A. Miller, Juan J. Nájera, Elena Polishchuk, Stuart Rae, Corinne L. Schiller, Meng Si, Jesús Vergara Temprado, Thomas F. Whale, Jenny P. S. Wong, Oliver Wurl, Jacqueline D. Yakobi-Hancock, Jonathan P. D. Abbatt, Josephine Y. Aller, Allan K. Bertram, Daniel A. Knopf, Benjamin J. Murray. A marine biogenic source of atmospheric ice-nucleating particlesNature, 2015; 525 (7568): 234 DOI: 10.1038/nature14986