Baran Bozdağ

Mars'ta olası bir yaşamı taklit etmek üzere, Nasa'ya bağlı bir ekip bugün itibariyle Hawaii'de aktif olmayan bir yanardağın yanına kurulu dom'da  (kubbe) yaşamaya başladı.

Tecrit deneyi (isolation experience) veya izolasyon deneyi olarak anılan araştırma gerçekleştirildiği yer itibariyle Cuma gününden başlayarak tam bir yıl sürecek.

Uzmanlar, olası bir Kızıl Gezegen'e yapılacak bir görev yolculuğunun 1-3 yıl arası süreceğini tahmin ediyorlar. Gerçekleştirilen bu taklit deney ile, muhtemel bir Mars görevinde yapılacak hataları da en aza indirmeye ve parametrelerin en iyi şekilde belirlenmesine çok yardımcı olacaktır.

Altı kişilik bu güçlü ekip dom'un içinde kapalı şekilde, temiz hava, taze yiyecek ve mahremiyetleri olmadan yaşayacak. Ekip, yerel saate göre Cuma 15:00'da ( 01:00 GMT - Cumartesi) kendilerini içeri kapattı.

11 metre çapında ve 6 metre yüksekliğindeki Dom'un dışına yapacakları bir gezinti için, uzay giysisi giymek zorunda olan ekip, bir astrobiyolog, bir doktor, bir pilot, bir mimar, bir gazeteci ve bir toprak bilimciden oluşuyor.

Ekip üyelerinin görev boyunca neredeyse hiç özel alanları ve zamanları olmayacak. Ekip üyelerinin görev boyunca neredeyse hiç özel alanları ve zamanları olmayacak. Ekip üyelerinin görev boyunca neredeyse hiç özel alanları ve zamanları olmayacak.

Diğerleri yolculuğun teknik ve bilimsel zorluklarına odaklanırlen, tecrit deneyleri keşfin insan unsuru ve dar alanlarda yaşamanın getirdiği problemler üzerine yoğunlaşır.

Nasa araştırmacısı Kim Binsted alınan derslerden birinin kişilerarası çatışmanın gerçekten de engellenemediğini, uzun süreli bu görevler sırasında en iyi insanlar arasında bile olacağını söylüyor.

Destek ekibi üyesi Brian Shiro (solda), ekip üyeleri (sırasıyla) Sophie Milam, Joceyln Dunn, Zak Wilson, Allen Mirkadyrov, Martha Lenio ve Neil Scheibelhut ile fotoğraf çekildi. Destek ekibi üyesi Brian Shiro (solda), ekip üyeleri (sırasıyla) Sophie Milam, Joceyln Dunn, Zak Wilson, Allen Mirkadyrov, Martha Lenio ve Neil Scheibelhut ile fotoğraf çekildi. Destek ekibi üyesi Brian Shiro (solda), ekip üyeleri (sırasıyla) Sophie Milam, Joceyln Dunn, Zak Wilson, Allen Mirkadyrov, Martha Lenio ve Neil Scheibelhut ile fotoğraf çekildi.

Referans : NASA