Ozan Zaloğlu
S. Demirel Üniversitesi - Çevirmen
Yeni bir çalışmaya göre; gelecekte su kalitesini ve okyanus yaşamını korumanın en iyi yolu, kişisel bakım ürünlerimizde bulunan mikroboncuklara(microbeads) bütün olarak bir yasak getirmek.

Bunu farketmeyebilirsiniz fakat şu anda markette karşılaştığınız birçok diş macunu, sabun ve yüz ovalayıcısı küçük plastik boncuklarla dolu ve bu boncuklar gezegen etrafındaki göllere, nehirlere ve okyanuslara kadar ulaşıyorlar. Kuzey Amerika'nın Büyük Gölleri'nde yapılan yeni bir araştırmada da, bir kilometrekare su başına 1.1 MİLYONA yakın küçük boncuk bulunduğu belirtiliyor.

Araştırmacılardan biri olan ABD'deki Oregon Eyalet Üniversitesi'nden Stephanie Green'in belirttiğine göre: "Bir plastik kriziyle karşı karşıyayız ve bunun farkında bile değiliz. Bu sorunun bir kısmı şimdi sabah dişlerinizi fırçalamanızla başlayabilir. Atık su işleme tesislerimiz, bu mikroboncuklar gibi kirleticileri işlemek için üretilmedi ve kirlenmenin genel miktarı devasa boyutlarda. Mikroboncukların ömrü çok uzun."

Okyanuslarımıza geldiğinde, bütün plastikler bir sorun fakat bu boncuklar özellikle zarar verici çünkü kelimenin tam anlamıyla, su hayvanları tarafından sindirilmekle son buldukları pis su borusuna gitmeleri için tasarlanmışlar. Fakat, bunların yerine kullanılabilecek zehirli olmayan ve biyolojik olarak çözünebilir bir yığın seçenek de bulunuyor. Ve bu sebeple araştırmanın gösterdiğine göre bunları yasaklamak, okyanuslarımızı korumaya yardımcı olmak için oldukça etkili bir yol olacaktır.

Araştırmacıların belirttiğine göre en iyi ihtimalle günlük 8 trilyon mikroboncuk sadece ABD'de sulara bırakılmakta olduğunu tahmin ediliyor. Bu miktar 300'den fazla tenis sahasını kaplamak için yeterli.

Bu şok edici bir miktar, fakat bu miktar aslında her bir gün ABD'deki insanların atık su borusuna gönderdikleri mikroboncukların sadece yüzde 1'ini oluşturuyor. Diğer yüzde 99 (her gün 800 trilyon mikroboncuk) kanalizasyon çamurlarına gidiyor ve genelde, en sonunda yüzey akışı üzerinden okyanuslara yol aldıkları arazi alanlarına yayılıyorlar.

Davis'teki Kaliforniya Üniversitesi'nden baş araştırmacı Chelsea Rochman şöyle söylüyor: "Önceki çalışmalarda gösterdiğimiz üzere pek çok mikroboncuk gibi aynı tür, boyut ve şekildeki mikroplastikler, kirleticileri hayvanlara taşıyabiliyor ve zehirli etkilere sebep olabiliyorlar. Mikroplastiğe ilişkin bilimsel kanıtın, kişisel bakım ürünlerinden plastik mikroboncukların kaldırılmasına yönelik bir yasayı desteklediğini savunuyoruz."

Mikroboncuklar zaten Illionis ve Kaliforniya'nın da dahil olduğu bazı Birleşik Devletler eyaletlerindeki kişisel bakım ürünlerinde yasaklandı ve birçok şirket şimdi sabunlu temizlik ürünlerinden bunları aşamalı olarak çıkaracağının sözünü verdi. Fakat araştırmanın bulgularına göre bu tür yasalarda birçok boşluk bulunuyor ve çevreyi düzgün şekilde korumak için toptan bir yasak gerekiyor.

Araştırmacıların Environmental Science and Technology dergisinde belirttiklerine göre: "Mikroboncuk kirliliğinden gelen tehlike ihtimali yüksek miktarda fakat bunun çözümü basit."

Kaynak: ScienceAlert (Jun 19,2015), Those little microbeads in your soap are plastic, and they're damaging the environment, Retrieved 19 September 2015 from http://www.sciencealert.com/those-little-microbeads-in-your-soap-are-plastic-and-theyre-damaging-the-environment