İlk Çiçekli Bitkiye Dair Yeni Bulgu

Indiana University’den paleobotanikçi David Dilcher ve Avrupa’dan ekip arkadaşları, 125 ila 130 milyon yaşındaki bir tatlı su bitkisinin Dünya’daki en eski çiçekli bitki olduğu tanıs..

Indiana University’den paleobotanikçi David Dilcher ve Avrupa’dan ekip arkadaşları, 125 ila 130 milyon yaşındaki bir tatlı su bitkisinin Dünya’daki en eski çiçekli bitki olduğu tanısını koydu.

Araştırmanın sonuçları, Proceedings of the National Academy of Sciences’da yayımlandı ve bu sonuçlar anjiyosperm (kapalı tohumlu) olarak bilinen en eski çiçeklerden birinin formu ile ilgili tahminlerde ciddi değişikliklere sebep oldu.

Bulgular, çiçekli bitkilerin erken evrim tarihine dair ve bu bitkilerin hayvanların evrimindeki konumuna dair bir çok önemli soruyu da beraberinde getirdi. Bir su bitkisi olan, Montsechia vidalii bir zamanlar şu an İspanya’da dağlık bir alan olan yerde bulunan gölde büyüyordu. Türe ait fosiller ise ilk kez 100 yıl önce Orta İspanya’da kireçtaşı çökeltilerinde ve Fransa sınırında Pirene dağlarının Montsec Bölgesi’nde keşfedilmişti.

Dünyaca ünlü anjiyosperm anatomisi ve morfolojisi uzmanı Dilcher’e göre  ‘ilk çiçek’ tanımlaması aynı ‘ilk insan’ gibi bir mitten ibaret. Ancak bu yeni analize göre Montsechia; daha önce en eski ‘çiçekli’ olarak tanımlanan ve Çin’de keşfedilen Archaefructus sinensis‘e göre “fosili bulunan en eski çiçek” olmaya daha uygun.

Bu fosillerin tekrar gözden geçirilmesi ve detaylı incelenmesi bitki biyolojisindeki en temel gizemin çözülmesi için yeni bakış açıları getiriyor. Yapılan araştırma küresel olarak çiçekli bitkilerin yayılmasındaki evrimsel ve ekolojik etmenlerin anlaşılması için de çok büyük bir önem arz ediyor.

Sonuçlar, 1000’den fazla Montsechia türüne ait kalıntının analizine dayanıyor. Hem kökleri hem de yaprak yapıları hidroklorik asit yardımıyla taşlardan ayrılan fosillerin aynı zamanda şekillerini belli eden ve tüm bitkilerde bulunan üst der, (kütikül) yapıları da potasyum klorat ve nitrik asit karışımı ile dikkatle sıyrıldı.

Bölgedeki fosillerin yaş hesabı da yapıldığında bitkinin 125 milyon ile 130 milyon yıl önce yaşadığı ve buna bağlı olarak erken Kretase Dönemi’ne ait oldukları saptandı. Aynı dönemde hayatta olan dinozorlar ise brachiosaurus ve iguanodon’lardı.

Bu çizim, Monsechia ve basit tohum tomurcuklarının 125 milyon yıl önce nasıl göründüğünü ifade ediyor. © Oscar Sanisidro

Bu çizim, Montsechia ve basit tohum tomurcuklarının 125 milyon yıl önce nasıl göründüğünü ifade ediyor. © Oscar Sanisidro

Fosilleşmiş yapıların net ve itinalı analizi, paleobotanik bilimi için diğer biyoloji alanlarına kıyasla milyonlarca yıl öncesine ait bitki fosillerinin moleküler karakterini belirlemekteki zorluklar nedeniyle daha büyük bir öneme sahiptir. Montsechia özelinde ise, birçok bilimci tarafından hala çiçekli bir bitki olarak tanınmadığı için bahsi geçen dikkatli analizler çok daha ciddi bir rol oynuyordu.

Montsechia kısa yaprak formunun özgün parçası

Montsechia taç yaprak ya da böcekleri çeken meyve oluşturan yapılar gibi belirgin bir çiçek kısımlarına sahip değil ve tüm yaşamını da suyun altında geçirmektedir. Meyvesi ise, aşağıya doğru bakan tek bir çekirdekten oluşmaktadır – anjiyosperm özelliği olarak bilinir-  Görüntü bakımından  Montsechia en modern torunlarına son derece benziyor.

Şu an Dünya’daki her niş ve çevrede yaşayabilen çok çeşitli ve farklı renklerde çiçeğin, nasıl tohumlu (çekirdekli) erken dönem bitkilerinden evrimleşmiş olduğunu anlamak için henüz farklı araştırmalara ve deneylere ve hatta keşiflere ihtiyaç var.

Referans : David L. Dilcherd et al. Montsechia, an ancient aquatic angiosperm.PNAS, August 2015 DOI: 10.1073/pnas.1509241112