Baran Bozdağ
Dünya, bir çok ilaca karşı dirençli bir tifoid ateş hastalığı salgını ile yüzleşiyor. Bu yargı, gelmiş geçmiş en büyük bakteriyum genom çalışmasının sonucu ve sebebi de Salmonella enterica olarak bilinen tifo mikrobu.. Araştırma ekibine göre, H58 klonu, bakteri türünün çok sayıda ilaca karşı dirençli bir klonu ve Asya ile Afrika'da hızla yayılıyor. Bu salgın hem tedaviyi zorlaştırıyor hem de tedavi ücretini yükselterek hastalıkla savaşmayı zorlaştırıyor. Ayrıca gittikçe artan dozlarda ve çeşitlerde semptomlar görülmeye başlıyor.

Mevcut durumda konu ile ilgili bir aciliyet bulunuyor. Tifo; su ve yiyeceklerdeki kirlilikle yayılıyor; ateş ve baş ağrısı gibi temel semptomlarla kendisini gösteriyor. Eğer müdahale edilmezse, sindirim sisteminde bozulamalara, iç kanamalara sebep olabiliyor ve hastaların %20'sinin ölmesine sebep olabiliyor. Yılda 30.000.000 kişinin ölümüne sebep olması bekleniyor ki, hali hazırda 200.000 insan öldü bile..  S. enterica bir çok antibiyotiğe karşı direnç geliştirmiş bir mikrop ve klonlarından(soylarından) biri olan H58 sıra sıra yayılmakta ve bilimcileri korkutmakta..

21 ayrı Avustralya, Asya ve Afrika ülkesinden toplanmış 1832 örneğin genetiği incelenerek, bakterinin yayılışı incelendi. Öyle görülüyor ki, hastalık Güney Asya civarında 1985'te ortaya çıkmış ve dirençlilik genleri geliştirerek yayılmış olmalı.

Afrika'da Kenya'ya defalarca girmiş olan bakteri klonunun zamanla buradan güney kesimlere yayılmış olduğu bilgisi de bu hafta içinde Nature Genetics'te yayımlanan çalışmadaki sonuçlar arasında yerini aldı. Geçen ay PLOS ONE 'da yayımlanan çalışmada Malawi'deki bir hastanede H58'in ortaya çıkışını takip edilmişti.

H58'in neden bu kadar başarılı olduğu ise henüz çözülebilmiş değil. Muhtemel bir açıklamaya göre: taşıyıcı dokularında daha rahat yaşamasını sağlayacak mutasyonlar geçirmiş olabilir ve böylelikle kendilerini hasta etmeden hastalığın yayılmasını sağlıyor. H58'de bunu gösterecek belli genetik değişiklikler de gözlendi. Neden bazı bakteri klonlarının dominant olduğu da hala bir gizem, defalarca gözlenmesine rağmen hala tam olarak anlaşılabilmiş değil.

Bugüne kadar yayımlananların içinde en fazla bakteri genomu örneği bulunduran araştırma özelliği taşıyan çalışma H58'in yayılması ile ilgili daha önceki bilgileri de içeriyor. Araştırma ekibi daha da fazla tifoid örneği için sekanslama yaparak H58'in kökenini tespit etmeye çalışacak.

Referans : Sciencemag.org, Drug-resistant typhoid fever becoming an epidemic in Africa and Asia, news.sciencemag.org/biology/2015/05/drug-resistant-typhoid-fever-becoming-epidemic-africa-and-asia