Baran Bozdağ
Ontario Kanser Araştırma Enstitüsü (OICR) araştırmacılarının önderliğinde gerçekleştirilen yeni bir araştırmada, özgün ve yeni bir kanser sebebi mutasyon keşfedildi. Bu mutasyonun keşfedildiği nokta, insan genomunda, 'kanser genomu' veya daha özel olarak insan kanser DNA'sının 'karanlık maddesi' olarak anılan ve kodlama yapmayan (İng. non-coding) bir bölgesi.

Keşfin bilimsel olarak önemini daha iyi kavrayabilmemiz adına, bir-iki noktayı daha detaylı açıklamakta fayda var. İnsan kanser genomu adını verdiğimiz ve kanser ile ilintili olan tüm gen ve mutasyonların olduğu genom alanlarının toplamı içinde her alan gen işlevine sahip değil ve bir protein kodlamıyor olabilir. Kodlamayan DNA dediğimiz ve RNA (dolayısıyla da protein) sentezlemeyen alanlardan birinde keşfedilen ve yukarıda belirtilen mutasyon 9 Ekim tarihinde iki farklı makale ile Nature'da yayımlandı.

Terapötik olarak yeni bir potansiyel olarak karşımıza çıkan bu mutasyon, beyin, karaciğer ve kan kanserlerinin birçok tipinde görülmesi dolayısıyla kendisi gibi özgün tedavi ve terapilerinde geliştirilmesinde etkili olabilecek gibi görünüyor.

Tüm genomumuzu göz önüne aldığımızda genomumuzun yüzde 98'ini oluşturan kodlama yapmayan DNA üzerinde çalışma yapmak da oldukça zor ve çoğunlukla -bir protein kodlamadığı için- gözden kaçabiliyor veya hiç dikkat çekmeyebiliyor.

OICR'de Adaptif Onkoloji bölüm başkanı olan ve araştırmayı yürüten bilimcilerden biri olan Dr. Lincoln Stein yaptığı açıklamada; bu alanları dikkatli bir biçimde çalışarak DNA kodunda tek bir harf değişikliği keşfettiklerini ve bunun birçok kanser tipinin gelişimine sebep olduğunu gördüklerini açıkladı.

Bunun üzerine, bu mutasyonun olduğu durumlarda kansere müdahala etmeyi sağlayacak yeni bir kanser mekanizması da keşfeden araştırmacılar mutasyona U1-snRNA mutasyonu adını verdi. Bu mutasyon hücre içinde normal şekilde yürüyen RNA ayrılması ve birleşmesi süreçlerine zarar veriyor ve kanser geliştirmemize neden olan genlerin transkripsiyonunda değişime yol açıyor.

Bu mutasyonu taşıyan kanser tiplerinin çok büyük bir çoğunluğunun yüksek ölümcüllüğe sahip ve çok zor tedavi edilen kanserler olmasından dolayı, mutasyonun keşfinin de yeni tedavi yolakları ve yolları üretmemize ön ayak olacağı kesin.

Araştırmacılardan Dr. Michael Taylor  (Pediyatrik Sinir Cerrrahı, Childhood Cancer Research, The Hospital for Sick Children -SickKids-) keşfettikleri bir harf hatasının sonunda oluşan kanserlerde yüzlerce mutant proteine sebebiyet verebildiğini ve belki de şu ana kadar geliştirmiş olduğumuz ilaçlar ve immünoterapiler ile bu proteinleri hedefleyerek terapi ve tedavi yolları izleyebileceğimizi belirtiyor.

U1-snRNA mutasyonu belirli bir takım beyin kanseri olan hastalardan alınan tümörlerde keşfedildi. Bu örneklerin neredeyse tamamı yetişkin sonic hedgehog medulloblastoma kanserini geliştirmiş hastalara aitti. Bahsi geçen mutasyon aynı zamanda kronik lenfositik lösemi (LCC) -oldukça yaygın bir yetişkin lösemi tipi- ve yaygın bir karaciğer kanseri olan hepatocellular carcinoma (hepatosellüler karsinom) vakalarında da tespit edildi.
  • Hiromichi Suzuki, Sachin A. Kumar, Shimin Shuai, Ander Diaz-Navarro, Ana Gutierrez-Fernandez, Pasqualino De Antonellis, Florence M. G. Cavalli, Kyle Juraschka, Hamza Farooq, Ichiyo Shibahara, Maria C. Vladoiu, Jiao Zhang, Namal Abeysundara, David Przelicki, Patryk Skowron, Nicole Gauer, Betty Luu, Craig Daniels, Xiaochong Wu, Antoine Forget, Ali Momin, Jun Wang, Weifan Dong, Seung-Ki Kim, Wieslawa A. Grajkowska, Anne Jouvet, Michelle Fèvre-Montange, Maria Luisa Garrè, Amulya A. Nageswara Rao, Caterina Giannini, Johan M. Kros, Pim J. French, Nada Jabado, Ho-Keung Ng, Wai Sang Poon, Charles G. Eberhart, Ian F. Pollack, James M. Olson, William A. Weiss, Toshihiro Kumabe, Enrique López-Aguilar, Boleslaw Lach, Maura Massimino, Erwin G. Van Meir, Joshua B. Rubin, Rajeev Vibhakar, Lola B. Chambless, Noriyuki Kijima, Almos Klekner, László Bognár, Jennifer A. Chan, Claudia C. Faria, Jiannis Ragoussis, Stefan M. Pfister, Anna Goldenberg, Robert J. Wechsler-Reya, Swneke D. Bailey, Livia Garzia, A. Sorana Morrissy, Marco A. Marra, Xi Huang, David Malkin, Olivier Ayrault, Vijay Ramaswamy, Xose S. Puente, John A. Calarco, Lincoln Stein, Michael D. Taylor., Recurrent non-coding U1-snRNA mutations drive cryptic splicing in Shh medulloblastoma. Nature, 2019; 18