Baran Bozdağ
Bilim insanları, bazı insanların ortalama insan ömrünü bilip bilmemelerinden bağımsız olarak ortalamadan daha uzun bazılarının ise daha kısa bir yaşam süresi beklediklerini ve bunun bu insanların DNA'larına bakılarak tahmin edilebileceğini ortaya koydu.

Bir skorlama sistemi üretip bu sistemi içerisinde herkese bir skor tanımlamak için belirli genetik varyasyonların kombine etkilerini analiz etti. Bu genetik analiz sonucunda en yüksek skorlu insanların (liste içerisinde %10'luk bir kesimi oluşturuyor), en düşük skorlu %10'luk kesime nazaran beş yıla kadar daha uzun yaşamayı beklediği görüldü.

Bulgular aynı zamanda, yaşlanmaya bağlı hastalıklar ve yine yaşlılıkla ortaya çıkan biyolojik bir takım mekanizmaların iç dünyasına daha taze ve yeni bir bakış açısı geliştirmemizi sağlayacak gelişmeler olarak değerlendirildi.

University of Edinburgh bünyesindeki Usher Institute'ten uzmanlar yarım milyon insana ait genetik veriyi ve ebeveynlerinin yaşam sürelerini mercek altına aldı. İnsan genomundaki 12 ayrı alanın insan yaşam süresinin belirlenmesinde önemli etkilerinin olduğu belirtilen araştırmada bu bölgelerden beş tanesinin daha önceden bilinmeyen kısımlar olduğu da açıklandı. Ortalama yaşam süresine en büyük ve gözle görülür etkiyi yapan genom bölgelerinin, kalp hastalıkları ve sigaraya bağlı olarak ortaya çıkan bozuklukların olduğu yaşamı tehdit edici unsurlar ile ilişkili olduğu ortaya koyuldu.

Diğer kanserler ile ilgili genler ise, direkt olarak sigara tüketimi ile ilişkilendirilmiş olmasa da bu araştırmada gözlemlenen genom kısımları arasında tespit edilmedi. Tüm bu veriler ise ölümcül bir takım kanserler sonucu ortaya çıkan ölümlerin ya oldukça nadir genetik farklılıklardan dolayı yahut sosyal ve çevresel faktörler dolayısı ile ortaya çıktığı tespit edilen genom bölgeleri arasında olmamalarından anlaşıldı.

Araştırmacılar, insanların ne hızda yaşlanacağını belirleyen genleri de tespit edebilmeyi umuyor. Tespit edilen DNA alanlarının için de bu etkiyi oluşturan genler mevcut olsa dahi, etkileri çok küçük olabileceğinden genlerin tam olarak neler olduğunun şimdilik tespit edilememiş olabileceğini belirtiyor. Daha fazla katmanlı genom analizlerini gerektiren bu araştırmalar muhtemelen araştırmanın da bir sonraki ayağını oluşturacak.

eLife'ta yayımlanan araştırma UK Medical Research Council ve AXA Research Fund tarafından desteklenirken araştırmacılardan Dr. Peter Joshi, ortalamada herhangi bir yüz insanı aldığımızda ve 10 ana gruba ayırdığımızda en üstteki on kişinin en alttaki 10 kişiye nazaran 5 yıla kadar daha uzun bir hayat yaşayacağını belirtti.

Usher Institute'ten doktora öğrencisi Paul Timmers, beyin ve kalbi etkileyip yaşam süresinde farklılıkları ve çeşitlilik ortaya çıkmasını tetikleyen genlerin lokasyonunu tespit etmeyi başardıklarını belirtiyor.