Evrim’e Giriş-2: Cinsel Seçilim

Merhaba sevgili Bilimfili okurları. “Evrim Günü” ana başlığıyla başlattığımız yazı dizimiz devam ediyor. Geçen haftaki yazımızda türlerin ortak bir atadan geldiklerine ve çevreye uyumlu öz..

Merhaba sevgili Bilimfili okurları. “Evrim Günü” ana başlığıyla başlattığımız yazı dizimiz devam ediyor. Geçen haftaki yazımızda türlerin ortak bir atadan geldiklerine ve çevreye uyumlu özelliklerinin doğal seçilimde önemli bir rol oynadığına kısaca değinmiştik.  Bu haftaki yazımız, Evrim’e Giriş’in ikinci konusu olarak “Cinsel Seçilim”.

Türler çevrelerinde bulunan sınırlı kaynaklar için birbirleriyle mücadele ederken ekolojik seçilimin de öznesi olurlar. Doğal seçilimde kullanışlı özelliklere sahip olmak türlerin yalnızca hayatta kalmasını değil aynı zamanda bitkilerin ve hayvanların üreme şansını da artırır. Bu özellikler ise (sexual selection) cinsel -eşeysel- seçilimin özneleridir.

PeacockEşeysel açıdan avantaj sağlayan özellikler erkek organizmaları, dişiler için daha çekici kılar. Tavuskuşlarında görülen ve görsel anlamda çekicilik sağlayan desenli kuyruk yapısı bu duruma bir örnektir.  Bu özellikler genellikle türün o bireyinin sağlıklı olduğunun dürüst bir göstergesidir. Seksin ilkel anlamdaki şekillenişi de türün kendi devamlılığını sağlayabilmek için en uyumlu bireyi araması olarak ifade edilebilir. Dolayısıyla türlerin çiftleşmek için seçici davranmasındaki temel sebep de budur. Eşeysel yönden avantaj sağlayan özellikler bir diğer açıdan da erkek bireylere eş bulma sürecinde diğer erkek bireylerle girilen mücadelede fiziksel bir üstünlük sağlar. Erkek geyiklerin çatallı boynuzları bu duruma bir örnektir.

Kuşlar süslü görünüşleriyle eşlerini etkileyen canlılar olarak bilinir, fakat aynı zamanda bu süslerinden kaynaklı olarak avcılar tarafından kolayca farkedilmeleri riski de artar. Diğer eşeysel açıdan seçilmiş özelliklere ise; aslanların yeleleri, cezbedici göğüsler ya da muhabbet kuşunun tüyleri, çıkarılan garip sesler, böceklerin aşk işaretleri, erkek insanların boyu, insanın saç yapısı, zekası ve yüz hatları örnek olarak verilebilir.

Haftaya görüşmek üzere…